BEHÖVER RÅD
13.07.2014
ÅH Jag lyckas aldrig spy, jag har försökt med fingrar, tandborste, bomullstuss, ingenting går bara äcklas av att känna att jag behöver spy av MAT
Angelica
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
Storasyster Jenny svarar

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
14.07.2014
Hej gumman!
Storasyster Jenny har lite tankar åt dig, försök ta dem till dig, snälla vännen? <3
Vännneeeeeen!
Snälla snälla snälla sluta upp med att försöka spy! Det är absolut inget du vill fastna i (vilket sker lätt) och du är värd sååååå mycket mer än att stå böjd över toalettstolen med fingrarna i halsen! DET ÄR INTE VÄRT DET!
Har du någon du har berättat det här åt förutom att du skrev hit (vilket är jättebra att du gjorde!!!) ? Någon du kan prata med om vad som pågår i ditt huvud då du äcklas av mat och hurudana tankar du har om dej själv och din kropp? Ju förr man får hjälp desto bättre - man hinner inte fastna lika djupt i det ätstörda beteender eller ätstörningstankarna.
Jag sänder dej massor av kramar! Snälla fösök kämpa emot att spy, det kan vara riktigt riktigt farligt att fastna i nåt sånt! // Jenny
Vi återkommer till din fråga så snabbt vi bara hinner, men vårt främsta råd är nog för dig nu att söka hjälp. Du behöver inte må så här, varken pga psykiskt illamående eller pga mat. Läs mer på våra hjälp-sidor och mejla eller ring någon, visst?
KRAAAAAM, vi svarar mera snart <3
hälsar storasyster/sommarjobbare Angelica
Hej igen gumman!
Hur mår du nu? Känns det ens lite bättre än när du skrev din korta men ångestladdade fråga? Det hoppas vi. <3
Varför känner du att du vill spy av mat? Är det maten du äcklas över eller är du rädd för att gå upp i vikt eller vad handlar det om? Det finns så många möjliga orsaker bakom det här, så många känslor. Sorg, ilska, självhat... Det kan vara bra om du funderar över orsaken till att du vill spy, då kan du också lättare få rätt hjälp. För vännen, du ska absolut inte behöva ha det så här.
Vår kropp är inte gjord för att vi ska kunna tvinga oss själva till att spy. Din kropp vill inte att du behandlar den på det sättet. Och det vill inte vi heller för den delen!! Precis som storasyster Jenny också skriver så är du värd mycket mer än så. Att fastna i en ätstörning är inget du ska behöva uppleva.
Vännen, nu måste du prata med någon. Bara öppna dig, släng ur dig allt du känner inombords, om det så är åt en kompis, åt föräldrarna eller någon annan du litar på. Eller skriv ett mejl exempelvis till atpoli[at]jakobstad.fi (Fredrikakliniken). Tyvärr har de semesterstängt nu men öppnar igen 20.7, så det är snaaaart <3
Tyvärr tyvärr är vår härliga expert Ira på semester nu, men hon har svarat på många frågor som påminner om din. Sök på Ira i stora sökfönstret så hittar du hennes svar. Där kan du få hjälp och stöd och mer pepp, vi länkar nu till två av frågorna som du åtminstone gärna kan läsa igenom: här och här. I den andra frågan finns också en massa hjälplänkar, och de gäller dig precis lika mycket <3
Ta hand om dig nu. Kämpa EMOT tankarna du har om att skada dig själv och skriv gärna igen!
Varma kramar <3
hälsar storasyster/sommarjobbare Angelica och ungdomsinformatörerna Lena och Sanna