Blåmärken och bristningar på brösten
17.12.2022
På mina bröst är det fullt av blånader och bristningar, det ser ut som att jag är helt blåslagen. Det är ömt också men värst är att det ser hemskt ut, som misshandel.
Det är både rött och blåsvart.
Det har kommit nu senaste tiden och dagarna innan mens gör det jätteont. Mallis

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.12.2022
Hej,
Då man utvecklas snabbt är det vanligt att det uppstår hudbristningar, speciellt vid brösten, på låren och höfterna. Bristningarna kommer att blekna med tiden så de kommer inte alltid att se ut som de gör just nu. Det är också vanligt att brösten är ömma dagarna innan mensen, och det har ingenting med bristningarna att göra utan smärtan känns i bröstvävnaden som är inuti brösten.
Om det oroar dig så kan du gå till en ungdomsmottagning och tala med en barnmorska/sjuksköterska om saken.
Kram,
Tessi