Bli bra elr inte?
08.03.2015
Hej! Finns det möjlighet att förbättra sin balans? Dansar tre ggr i veckan och jag kan verkligen inte göra piruetter och sånt, bara faller åt sidan hela tiden! Så har jag dålig koordination också. Började dansa i höstas, då dansade jag endast en gång i veckan. Och nu tre alltså. Innan allt det har jag aldrig någonsin gått i dans eller så. Och jag är nitton... Kan man bli bra ändå? Alltså inte så bra att man satsar på karriär, för det hade jag inte tänkt, men så bra att andra verkligen ser att man är skicklig? Hur mycket träning behövs för en sån som jag som inte har några "förkunskaper"? Alltså hur ofta, hur intensivt osv.
Och sedan: vad behövs? Balansen behöver jag träna upp om det går, men hur? Borde jag köra styrketräning och stretchning/tänjning också?
På stället där jag är kan man dansa 1 gång i veckan för 1600, 2-3 ggr för 2700, 4-6 ggr för 4000 och obegränsat för 5000. Per termin alltså. Jag betalar alltså 2700 kr per termin. Känner att det kanske skulle vara bra att köra mellan fyra och sex pass i veckan, men det blir ju så fruktansvärt dyrt. Och om jag ska köra styrketräning vore ju gymkort nästan det ultimata, och det är ju också satans kostsamt. Hmmmmm. Vad är värt egentligen?
Är rädd att jag är för gammal för att bli bra. Tänk om jag inte kan bli tillräckligt vig eller stark? Eller få tillräckligt bra balans? Kan man bli bra på att dansa om man är 19 och bara är inne på sin andra termin???
Och till min första fråga: hur tränar man upp balansen, om det går? Hjälper styrka till så att man får bättre balans?
Och just det ja: kan man röra sig snabbare om man är stark i armar, ben och bål? Typ röra sig snabbt med benen eller veva snabbt med armarna. Har det med styrka att göra?
Är orolig för att jag inte ska kunna bli bra :( har ju redan märkt av förbättring, typ att jag kan nå tårna utan att ha stretchat eller att jag är lite starkare i magen och armarna. Har ju inga muskler överhuvudtaget annars. Och liiiiite bättre koordination har jag kanske fått, vet faktiskt inte. Åh. Lo
PT Sarah svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
13.03.2015
Hejsan, kära du. Vi ska fråga råd av vår Pt som kommer att ge dig bra tips och råd hur du ska göra.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Vi har inte glömt dig och vi har nog påmint personliga tränaren! Hon brukar svara så väldigt bra, så jag hoppas du har tålamod och att hennes svar sedan var värt väntan :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej Lo!
Oj, det var många frågor i samma meddelande! Jag delar upp dem och svarar på en i gången:
Angående balansen: Ja, man kan träna upp sin balans! Balans är färskvara, ju oftare du tränar den desto bättre blir den! Och tvärtom, om du inte tränar balansen över huvud taget under en tid, så försämras den igen. Dans är jättebra balansträning men vill du träna balansen ytterligare kan du t.ex. gå på yoga. I yogan håller man de olika positionerna länge och då förbättras balansen snabbt. Genom yoga får du dessutom bra stretching och muskelträning.
Angående din ålder: Ja, du kan bli bra fast du är 19 år men, du måste träna intensivare och oftare än om du skulle ha börjat då du var t.ex. 7 år. Vill man nå sina mål måste man vara envis och inte ge upp fast resultaten dröjer. Om du verkligen vill bli en duktig dansare måste du nog träna mellan 3 och 5 gånger i veckan. Den träningen ska dock inte bara vara dansträning utan också styrketräning och just någon form av yoga eller dylikt.
Angående kostnaderna kan jag inte säga så mycket, medlemskap i gym och dansstudios och dylikt kostar olika beroende på var man bor. Jag tycker i allafall att du ska satsa på att betala för dansen eftersom det är det du vill göra! Styrketräning och yoga kan man göra hemma. Om du satsar pengar i en skivstång och hantlar en gång, så har du ju dem sen! Angående styrketräningen så tycker jag du ska börja med ett grundträningsprogram för hela kroppen, såna program hittar du på webben eller i nån bok. T.ex. Olga Rönnberg har just kommit ut med en bok som heter ”Styrketräning för kvinnor” och i den finns bra basprogram som man kan göra hemma. Angående yogan så är det bara att söka på youtube, där finns hur många yogavideon som helst!
Angående snabbheten: Ja, styrka har med snabbhet att göra, eller i styrketräningssamband brukar man tala om explosivitet. Om du tänker på en 100-meters löpare så är de ju väldigt muskulösa och oerhört explosiva, den explosiviteten får de inte genom att vara ute och jogga utan genom att köra mycket explosiv styrketräning. Med styrketräning är det dock så att du måste börja, så att säga, ”från början”! Du måste börja med grundträning och sen kan du så småningom övergå till explosiv träning. Om du tränar grundstyrka i ca 3 månader först kan du sen så småningom övergå till mer explosiv träning. Den kan du också läsa om på webben.
Varför är du orolig för att inte kunna bli bra om du redan har märkt förbättringar? Det som är viktigast inom alla former av träning är tålamod! Inga goda resultat inom någon form av träning nås på kort tid! Du måste ge dej själv massor med tid och en ärlig chans och till det krävs det en ganska stor dos av envishet, men det gör väl inget om du når dina mål?! 
Lycka till, det kommer att gå hur bra som helst!! 
Hälsningar,
PT-Sarah