Blodkärl
28.04.2016
Hur ser ett normalt blodkärl ut? Ska det va rött eller blått? Hur ser den ut när den är skadad/död? Jag har på flera ställen i kroppen där blodkärl ser man tydligt t.ex. på handflatan är den blå. Men på penisen är den ibland blå (mörkblå) eller röd. Tobbe

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.05.2016
Hej.
Vilken färg blodådrorna har beror lite på om de är artärer eller vener. D.v.s. om de för ut blod som är syresatt eller om de för syrefattigt blod tillbaka till lungorna. Så beror det lite på vilken hudfärg du har själv och hur nära utan blodådrorna finns. Om jag t.ex. tittar på mina egna handleder så har jag vissa ådror som ser lila ut, medan de andra ser gröna ut.
Det är ganska självklart att ådrorna på penisen blir stora, mörka och synliga då du har stånd, huden är ganska tunn där och ådrorna ytliga. Så det betyder inte att någonting är fel och du behöver inte oroa dig.
Kram
Tessi