Blodtryck
21.04.2015
Hej!
Jag är 21 år, 173 lång och väger 67-68.
Nyss när jag tog blodtryck hemma så visade den 114/85, puls 71.
Är det normalt? Är det bra??
Jag har alltid haft lite lågt blodtryck.
Alla mina prover är bra och så men äter ssri preparat flouxetin mot min ångest. Kan det vara den som orsakar blodtrycket?
Äter samt Yasmin 28 p-piller.
Vad säger ni?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
22.04.2015
Hejsan! Egentligen kan man inte på en blodtrycksmätning avgöra om blodtrycket är normalt eller inte. Speciellt inte med en mätare som används i hemmabruk - värdena kan variera överraskande mycket på mätarna som säljs på privata marknaden. Mycket inverkar på resultatet, ex om du druckit kaffe före, fysisk ansträngning, dålig nattsömn och stresskänslor. Helst ska blodtrycket mätas flera gånger och olika gånger under dygnets timmar också. Men ifall du hade suttit ungefär 10 minuter innan mätningen och annars var frisk och vid god kondition så får du nog räkna att du har ett normalt blodtryck. Fint skulle det vara om ditt tryck som är 85 skulle ha varit under 80. Det skulle ha varit optimalt. Du har inte för lågt blodtryck.
En biverkning av Fluoxetin är att man kan få lågt blodtryck.
Du är normal. Fortsätt att sköta din hälsa med lagom med stress och sömn, mångsidig kost och daglig motion utomhus.
Med vänlig hälsning,  Annika      barnmorska - hälsovårdare