Borderline
22.11.2016
Hej! Har länge trott att jag är deprimerad, men ju mer jag läser om borderline, desto mer känner jag igen mig. Så min fråga är vad mitt nästa steg är? Är så himla trött på mig själv o vill int låta mig förstöra mitt förhållande eller mig själv ännu mer, vilket jag känner att jag gör hela tiden. T

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.11.2016
Hej,
Jag tror, att om du mår dåligt så skall du försöka hitta någon som kan hjälpa dig att reda ut problemet. Oavsett vilken diagnos du tror att du har.
Du skriver att du är trött på dig själv och inte vill förstöra dig själv eller ditt förhållande. Så kanske det skulle vara bra om du fick tala med någon utomstående om saken? Beroende på om du studerar eller om du är i arbetslivet så kan du vända dig till lite olika ställen. Om du studerar så kan du antingen tala med din hälsovårdare på skolan eller med studenthälsan och be om en tid till en psykolog. Om du redan är i arbetslivet eller är arbetslös så kan du tala med din företagshälsovård eller med hälsocentralen i din hemkommun. Ibland kan det vara tungt att känna att man själv måste jobba så hårt för att få hjälp då man mår som sämst, men då kan vi hoppas att du har någon annan person, t.ex. din partner, någon vän eller en förälder som orkar hjälpa dig och finnas till som stöd då du försöker komma till en psykolog.
Jag tycker inte att du skall sitta och må dåligt, utan försök att hitta krafter att söka hjälp. Man kan börja må bättre, men det kräver kanske en liten ansträngning av dig för att du skall hitta nån som kan ge dig rätt verktyg.
Många kramar
Tessi