Botox i armhålan?
11.06.2020
Jag har ett väldigt pinsamt problem. Jag svettas väldigt kraftigt under mina armhålor, även fast jag inte har för varmt. Jag har prövat t.ex absolut torr, det funkade en stund men det har helt slutat att verka på mig och får bara extrema utslag. Jag hörde om att man kan få botox i armhålorna, för att stoppa svettningar. Var och hur skulle man göra det, och vad skulle det kosta? Svettig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.06.2020
Hej,
Jag tycker att du skall börja med att besöka en allmänläkare på hvc som eventuellt kan skriva en remiss vidare till en hudläkare på sjukhuset, eller åtminstone berätta för dig hur du kan gå vidare.
Eftersom detta är någonting som påverkar din vardag och begränsar dig, så tror jag inte nödvändigtvis att det är ett ingrepp som du behöver betala själv - men jag kan ha fel. Säkerligen görs botox-injektioner på privata läkarmottagningar eller sjukhus, men jag tycker att du skall börja med att kolla upp vad du har för möjlighet att få ingreppet via den offentliga vården. Köerna är kanske längre - men kostnaden skulle bli mindre för dig själv. På privata kliniker verkar priset variera rätt mycket (250 - 1800) och bara genom att kolla på nätet är det svårt att veta vad som egentligen ingår i det priset.
Boka en läkartid till hvc och ta upp saken med hen. Skriv gärna ner dina frågor redan på förhand så att du inte glömmer bort att fråga någonting sadan då du är hos läkaren.
Kram
Tessi