Celiaki?
12.05.2020
Hej!
Jag har magbesvär. Jag har gaser i magen samt lös mage. Det här har pågått ganska länge, men de sista veckorna upplever jag att det har blivit värre. Förr var det inte ett problem egentligen, men nu känns det ganska jobbigt. Det här kommer till kvällen. På dagen påverkas jag inte alls. Jag undrar om det kan handla om celiaki? Min mamma har det, så jag kanske har ärvt det. Jag har läst på lite om celiaki och de här är de enda symptomen jag har. Om det inte är celiaki, vad kan det vara då? Jag har inte mjölkallergi eller laktosintolerans.
Tack!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.05.2020
Hej,
Det är inte alltid så lätt att utreda vad som orsakar magproblem eftersom de kan bero på så väldigt många saker, men eftersom din mamma har celiaki så ligger det nog nära till hands att du också skulle ha någon form av överkänslighet. Det enklaste sättet att kolla det är helt enkelt att du lämnar bort föda som innehåller spannmål under några veckor. Det räcker oftast inte att lämna bort det bara några dagar eftersom tarmarna kan vara så stressade att det tar ett tag för dem att återhämta sig. Vill du så kan du givetvis kontakta en läkare och diskutera saken med hen, då kan läkaren också lägga remisser till laboratorieprov. Problemet med proverna som tas i laboratoriet är att då det gäller matöverkänslighet så visar de inte alltid hela sanningen. Det är t.ex. rätt vanligt att proverna visar att man inte har någon överkänslighet för laktos - medan man ändå kan reagera kraftigt på mjölkprodukter.
Ett alldeles bra sätt att börja är alltså att lämna bort inhemska spannmål. Idag är det ganska lätt eftersom nästan allt man äter går att få som glutenfritt. Det kan också vara en god idé att föra matdagbok så att du skriver upp vad du äter, då kan det vara lättare att se sambanden. Funder även över om det är någonting annat som har förändrats under de senaste veckorna. Hänger det t.ex. ihop med att du äter annorlunda nu då du har varit hemma från skolan? Kan det vara en av orsakerna?
Om problemet fortsätter så tycker jag att du skall kontakta en läkare. Det är onödigt att gå omkring och lida om man kan ta reda på vad det är som orsakar problemet.
Kram
Tessi