D-vitamin
05.10.2015
Hej!
Vad händer om man får i sig för mycket D-vitamin? Vet det är vanligt att man har för lite men har hittat D-vitamn tabletter med hallon och jordgubbssmak och dem e sååååååå goda. Det står en tablett per dag, men äter nog typ 5 st per dag. tror det var rainbows d-vitamin.
Men så frågan vad händer om man får sig för mycket D-vitamin?
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
08.10.2015
Hej!
Det är nästan svårt att få i sig för mycket D-vitamin, tvärtom är det så att vi ofta får i oss alldeles för litet. För litet D-vitaminintag har vi främst under årets mörka månader eftersom solen är vår naturliga källa till D-vitamin. Huden som utsätts för solljus hjälper till att omsätta solljus till D-vitamin som vi behöver för till exempel vårt skelett.
Barn och vuxna rekommenderas en daglig D-vitamindos på 10 microgram (=400 IU), den mängden finns i de flesta D-vitaminpreparat som finns på finländska marknaden. Jag vet inte hur mycket de tabletter du äter innehåller men jag gissar ju att de innehåller 10 microgram, eller 400 IU. Då får du i dig 50 microgram, eller 2000 IU D-vitamin/dag, dygnsgränsen är visserligen överskriden men det är ingen farlig mängd ändå. För att uppnå en farlig dos ska man ta mycket mer än så.
Om du vill hålla dig till rekommendationerna så ta en tablett om dagen, kanske du hittar nån annan tablett (det finns många goda Xylitoltabletter som är bra för tänderna) som också är god? :) Förutom solljus och vitamintillskott får vi en liten del D-vitamin även från kosten -som fet fisk och vitaminberikade mejeriprodukter.
hälsar Diana