Deoderant
18.11.2013
Tjena! Svättas sjukt mycket då jag ska sova, och om kvällarna och Använder deoderant varje dag. Är det farligt att andvända deoderant som innehåller Aluminium?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
26.11.2013
Hej!
Skillnaden mellan en deodorant och en antiperspirant är att deodoranten täcker svettlukten men lämnar armhålorna våta, medan en antiperspirant förhindrar svett från att bildas. Antiperspiranterna innehåller aluminium, deodoranterna gör det inte.
Det finns mycket undersökningar om aluminium i deodoranter, och något helt säkert svar på din fråga finns inte. Det sägs att man ska helst undvika deodoranter som innehåller aluminium, eftersom vissa undersökningar påstår att de kan orsaka bröstcancer och altzheimer. Tyvärr fungerar inte deodoranter utan aluminium lika bra som de som innehåller det. Men för att vara hälsosammare är det nog bättre att använda deodoranter utan aluminium.
Börjar du svettas bara på kvällen? Kanske du redan har reda på dessa, men du duschar väl armhålorna varje dag och byter tröja? Kolla också om du har för varmt i rummet när du ska gå och lägga dig - det blir alltid skönare om rummet och täcket är lite svalare - kanske du kan byta till ett tunnare täcke? Du kan också försöka trimma håret i armhålorna om det redan växt lite, du behöver inte raka bort allt, men om du minskar på håret lite, borde också svettandet minska.
Du kan dessutom prova någon deodorant som kan köpas receptfritt på apotek, Absolut torr eller Triple dry rekommenderas ofta. Tex Absolut torr används så att du stryker på den på kvällen och sedan tvättar bort den på morgonen. Du kan dessutom använda "vanligt" deodorant normalt. Absolut torr borde förhindra svett effektivt.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott (med hjälp av kosmetologens tidigare svar om deodoranter och svettning)