Diarre
27.10.2015
Hej! Jag har under kanske två månaders tid haft problem med morgondiarre som försvinner då jag kommer till skolan och håller sig borta tills nästa morgon (eller nästa vardag). Så jag är nästan säker på att det beror på stress. Men då jag vaknar tidigare och t.o.m. då jag är helt klar att åka fastän det är en halv timme kvar får jag diarre. Så jag tror att jag inte kan sluta stessa/vara nervös. Då jag frågar mig själv vad jag är stressad över, har jag inget svar.
På kvällarna har jag ibland lite gaser och sådär, även om jag är avslappnad (vad jag vet). Ang. mjölkprodukter så äter jag ibland yoghurt (då laktosfri) men mjölk dricker jag ej.
Läste idag om något som hette typ överkänslighet mot fruktos, och det lät ju lite som mig. Så kan det hända att jag är det?
Vill inte gå till hälsovårdaren för att det enligt mig låter som att detta sitter i huvudet.Att jag liksom stressar upp mig så jag får diarre. Kan ännu tillägga att min mens skjutits upp den senaste tiden, så det kunde ju också bero på nervositet.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.11.2015
Hej,
Vad ledsen jag blir då jag läser det du skriver. Det är jättetungt att börja varje dag med diarré. Dels blir man ju så trött och ledsen över att kroppen inte "lyder" och dels blir man ju fysiskt helt slut då kroppen reagerar som om den hade magsjuka varenda morgon.
Jag tycker, precis som du, att det låter som om du var väldigt stressad över någonting och därför reagerar som du gör. Problemet är ju, precis som du skriver, att man inte alltid vet exakt vad det är som gör en nervös, och därför är det svårt att försöka behandla det.
Utan att egentligen alls känna till ditt hälsotillstånd eller sånt så gissar jag mig till att du redan tidigare fått höra att du har en "känslig mage", och att du alltid har reagerat lätt med magen på både mat och psykisk stress. Du skriver att du inte dricker mjölk och att du äter laktosfria produkter. Jag tror egentligen inte att dina problem beror på överkänslighet mot fruktos, men det är klart att det kan löna sig att kolla upp saken. Min gissning är att du är stressad över någonting som gör att din kropp går omkring i mer eller mindre konstant beredskapstillstånd. Ditt huvud är kanske bekymrat över någonting och din kropp tolkar signalerna som att det är någonting farligt på gång och att kroppen måste bereda sig på strid. Det är egentligen en helt naturlig reaktion, men reaktionen är bara inte alls i proportion till stressen.
Det är alltid lite knepigt då man reagerar fysiskt på någonting som sannolikt beror på psykiska orsaker. Det kan ändå vara nödvändigt att utreda att det inte har en fysisk orsak, och därför tycker jag att det skulle vara bra om du talade med en läkare om saken. Det kan behöva tas både blodprover och avföringsprov för att utesluta olika fysiska sjukdomar. Men då man har uteslutit dem så skulle det säkert vara bra om du fick tala med någon, en psykolog, psyk-sjukskötare eller kurator som kunde hjälpa dig ta reda på vad det är som gör dig nervös. Det går att göra någonting åt saken, men det är ganska viktigt att du inte väntar utan försöker få hjälp direkt - innan stressen hinner leda till att du blir deprimerad. Då är det svårare och tyngre att reda upp.
Så ring och boka en läkartid idag , och hos läkaren hör du efter vad du har för möjlighet att få tala med en psykolog.
Krafter till dig!
Kram
Tessi