ekologiskt/rawfood
09.07.2014
hejsan! Här hemma hos oss kör vi på ekologisk mat, kläder och rawfood, grejjen är den att jag skäms jätte mycket när jag skall besöka min kompis som alltid bjussar på en massa godsaker enligt dem men inte enligt mig godis, chips, glass, kex. Jag e så van att äta ekologiskt och raw så allt smakar pyton och dessutom får jag riktigt problem med magen och utslag exem i vecken på huden. Vad skall jag säga till min kompis vill ju inte vara fräck!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.07.2014
Hej!
Jo, du delar nog ditt problem med många andra idag, eftersom det är så många som antingen inte vill eller kan äta än det ena och än det andra. Säkert har alltså också många glutenallergiker, laktosintoleranta, folk som lider av candida eller andra tarmbesvär, vegetarianer osv också av problem med magen när de äter sådant de inte är vana med eller inte tål bara för att slippa verka "kranttuga" eller besvärliga. Men faktum är att man inte kan göra så mycket åt att man är känslig, för även om det var ett medvetet val av dig att äta ekologiskt och rawfood, så ÄR du känslig nu. Du får besvär av en hel del mat och födoämnen och det borde ju andra kunna respektera.
Jo, vi vet att det kan vara lite negativ attityd därute i Österbotten mot alla som är "ovanliga" eller har valt att gå en annan väg än medelsvensson. Men en riktig vän vill nog inte heller att du ska lida. Och som sagt, det är så väldigt många numera som måste få specialmat av olika slag, så det börjar nog bli väldigt brett accepterat. Tex kan man ju numera knappt gå på en bjudning utan att även den allmänna trakteringen (maten som bjuds) åtminstone är både laktos- och glutenfri. Och de gånger som inget som funkar bjuds, så har folk börjat ta med sig egen mat. Till och med egna bakverk. Eftersom det ändå är en viktig socialt grundläggande  handling att äta tillsammans - och alla blir ju hungriga förr eller senare - så föredrar de att slarva med en egen bytta med en portion hellre än att avstå. Eller få magproblem om de är för snälla för att tacka nej.
Så det är vårt förslag. Berätta ärligt och sakligt för din kompis hur du börjar må av det hon bjuder på. Inte för att hon ska tycka synd om dig, inte för att du ska verka märkvärdig och "speciell", utan bara för att det är fakta. Hon förstår säkert åtminstone det där med utslagen! Och så tar du med eget "godis" om ni tex har filmkväll. Tillräckligt mycket för att bjuda åt henne också. Det har alltså blivit en helt normal grej numera, så säger hon något kritiserande om det, så berätta om det här.
Men minns också att det är så lätt hänt att hon - och andra - tar ditt val av levnadsvanor med raw osv som en kritik mot DERAS levnadsvanor. De har nog hört om raw, ekologiskt osv och vet nog att det skulle vara hälsosammare, men folk som har lite dåligt samvete blir lätt lite defensiva eller aggressiva. Så var försiktig med hur du lägger fram saker så att hon inte tar det som att hennes godsaker är bara skit. Men du mår hursomhelst bättre av att vara ärlig om vad du tål och inte tål än att bara tyst tugga i dig och sedan må dåligt.
Om du vill fundera mera om det här med en riktig expert, så skulle jag rekommendera en titt på ilas blogg morotsliv.com! Ila kan säkert också tipsa om snacks att ta med till filmkvällen, repliker man kan säga när någon kritiserar ens levnadsstil och annat inom rawfood och ekologiskt :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott