"Energi-lös"
19.11.2013
Hej jag vill gärna träna mig men varje gång jag tänker på det blir jag lite trött och tappar genast lusten. Är ganska säker på att jag sover bra
(Kl:10 på kvällen till halv åtta på morgonen). Ibland när jag jobbar med ansträngade saker typ när jag praoade på ett hotell blev jag rätt utmattad och ville bara sova på en trästol. Jag är lite över 1,:80 meter och har tränat en del förut. Ibland efter skolan sitter jag på soffan och glor på tv i två timmar innan jag klarar att gå upp för trappan till mitt rum. Jag har dock mina "Perioder" (Oftast i skolan). Då jag får rätt mycket energi, ibland för mycket. Men hur gör jag då för att komma igång. Jag råkar vara allergisk mot de flesta grönsaker och andra kan jag helt enkelt inte äta (kan äta några typ majs, gurka, tomat och några till men vad ska jag göra. Pallar inte bära runt på 3 kilo fett i skolan.. "Den trötte"

Ungdomsinformatören Lena svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
29.11.2013
Hej du trötte!
Förlååååt att du fått vänta så på svar!!! Fyfyfy på oss. Men vi kan bara ursäkta oss med att det kommit nu exakt i skrivandets stund 100 frågor fler den här månaden än någon tidigare månad - och månanden är inte ens slut än. Och mindre personal och högstadieturnén och mässor och femtielva administrativa uppgifter och och och... Men NU ska du få svar! Hoppas du haft tålamod med oss och inte dissar oss ;)
Jodu, vi fattar precis hur tungt det kan vara att ta sig upp ur soffan, speciellt den här årstiden, så nu ska vi försöka räkna upp alla tips vi bara har, både allmänna och sådana vi själva vet att funkar. Och så har vi ju massor skrivet om det här också på informationssidorna, kolla under både Sömn och Stress sedan när du läst klart här!
När det är mörkt och "kokkot" så har människan som djur naturligt mindre energi än normalt, eftersom det är meningen att vi ska spara på den för att inte bränna upp all näring med detsamma - så att förråden av mat vi samlat i vår grotta ska räcka hela vintern. Under den mörka årstiden har vi också en tendens att lättare lägga på hullet, röra oss långsammare och sova mera. Vilket ju inte passar så bra in i dagens stressade samhälle. Men återhämtning är ju inget illa i sig det heller - kanske är soffan också bra för att varva ner i, återhämta krafterna och slappna av i. För ändå måste vi ju orka i dagens stressade samhälle - allt fler bränner ju ut sig för att de puschar sig för hårt. Kanske borde vissa faktiskt uppskatta den där soffan lite mer och inte fylla alla kvällar med träningar, kompisar, läxor osv ;)
Nå, när det är mörkt (ibland annars också) tenderar de flesta finländare att få brist på vissa näringsämnen, vitaminer och mineraler och då blir de ännu tröttare, gnälligare, mer håglösa och just "energi-lösa". Nu vet jag ju hur vanligt det är att österbottniska män har något emot att "poppa piller" och tjafsa med vitaminer och crap. Men då kanske de också är mer tystlåtna, buttra och inåtvända också ;) (kan bara inflika lite personligt här att gubben min fattade det här först vid 40 och är idag en mycket gladare och piggare gubbe). Det vanligaste att ha brist på är D-vitamin, som vi annars får av solen mot huden, och det är också därför de flesta mjölkprodukt-producenter lägger till D-vitamin tex i mjölken och yoghurten. Men det vill inte riktigt räcka. Så att åtmiiinstone ha en burk Multivita bredvid tandborsten (eller kylskåpet) lönar sig, jag lovar. Multivita och andra liknande burkar med många olika mineraler, spårämnen osv i innehåller ju just också en massa annat vi behöver och som vi inte riktigt får ut ur maten. Vill man så kan man ju boosta lite till med tex Berocca och andra uppiggande brustabletter. En annan sak som många också lider av är järnbrist och det gör en väldigt trött, eftersom blodet inte kan ta upp syret lika bra då. Man kan kolla sitt hemoglobin, hb, hos skolhälsovårdaren och ibland kan det göra mirakel att börja äta järntabletter. Alla de här burkarna finns i så gott som varendaste matbutik nuförtiden och kostar inte många euro - be morsan köpa nästa gång hon är och handlar.
Sedan det här med träning. Vet du, det funkar faktiskt på lite samma sätt som sex kan göra ibland. Först kanske man inte har så himla stor lust (nå, de flesta tonåringar lider ju inte av problem med sexlusten, men många vuxna gör det), men när man väl sätter igång, så känns det bara bättre och bättre. Efteråt så känner man sig riktigt nöjd till både kropp och själ, dels för att man faktiskt kom sig ut och göra något och dels för att kroppens belöningshormoner (bla endorfiner) sätter igång i kroppen så att man riktigt känner hur skönt det var att röra ordentligt på sig. Så mitt råd är att ändå försöka ta dig upp ur soffan och ut och träna. För efter nästa gång så blir det bara lättare och lättare att komma sig iväg. Har man tränat, så händer så mycket annat bra i kroppen också som gör att man blir ännu mer energisk: man sover bättre så att kvaliteten på sömnen blir bättre, blodcirkulationen blir bättre så man får mera syre till hjärnan, matsmältningen speedar upp så att man bättre tar till sig energin och förbrukar mera fett - och så blir man förhoppningsvis också nöjdare när man ser skillnad på kroppen, typ mera abs och bredare axlar ;)
MEN, se till att du tränar något som du faktiskt tycker att är KUL, inte bara tränar för att du borde eller för att det du tränar finns på lagom avstånd, är billigt osv. Gör något som får dig att skratta, något som triggar dig att ta i lite extra, något som utvecklar dig som person, något du kan dela med kompisar, något som du faktiskt njuter av att göra! Har du inte hittat Den sporten än, så ger jag dig utmaningen nu att börja pröva på olika sporter! Har du varit till simhallen på länge? Har du prövat att jogga med riktigt bra musik i öronen? Har skolan typ något innebandylag du kunde hoppa på? Vill du ha lite fler tips på vad man kan göra i din kommun, så skriv in igen som ny fråga!
Så, börja med det här - och minns att läsa infosidorna jag länkade till här ovanför i svaret!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej igen, oj, ungdomsinformatören Lena kom på en sak till, med det här med ätandet! Kanske du kunde försöka lägga märke till vad du äter en vanlig vecka, inte bara grönsakerna? Om man äter mycket skräpmat eller godis så kan det också göra en slöare. Du ska också äta regelbundet så att inte blodsockret sjunker för mycket - annars blir du bara orkeslös och "grumpy" för att sedan få en riktig energiboost när du äter igen. Kanske till och med energi-topparna i skolan infaller efter lunch? Fast om du sedan äter mycket på en gång blir du trött igen efter en stund = ond cirkel. Bättre att äta måttligt regelbundet!