Fibrertillskott
21.04.2019
Hej! Jag har lite funderingar kring fiber tillskott, jag har länge haft problem med hemorrojder och tänkte om det skulle hjälpa med fiber tillskott för att få det mera stabiliserat? Vad bör man tänka på förutom att dricka mycket vatten? Jag funderar att man kanske inte behöver ta dem dagligen utan kanske mera vid behov eller som en liten kur? Jag har tidigare haft salvor men dom hjälper ju bara för stunden och lindrar symptomen, och tänker att jag behöver ett mera långsiktig lösning!
Tack på förhand! Fibrerna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.04.2019
Hej.
Det låter bra att motverka hemorrojderna genom att äta mer fibrer. Alltid behöver man inte göra det så avancerat heller att man skulle ta ett speciellt tillskott, utan det kan räcka med att bara äta t.ex. en skiva extra mörkt bröd om dagen eller liknande. Alla människors magar fungerar lite olika, och tanken är då att ditt tarminnehåll inte skall vara så hårt att du blir förstoppad eller måste krysta så mycket då du går på toa.
Så fiberrikt bröd, frukt och grönsaker kan hjälpa till, men också fibertillskott. På apoteket säljer de ett fibertillskott som heter Vi-siblin som man får köpa även utan recept. Med det kan man testa sig fram till vilken dos man behöver. Vissa behöver ta en skopa om dagen (blandat med vatten, saft eller t.ex. yoghurt) medan andra behöver två skopor eller bara en varannan dag. Det får man helt enkelt testa sig fram till. Ibland kan det ta ett tag innan man hittar rätt dos, men det gäller nog mest att ha tålamod. Fibertillskottet du beskriver låter också alldeles bra, de delar av innehållet du räknar upp är bra för att hålla tarminnehållet mjukt. Men antagligen blir det billigare i längden att köpa de olika ingredienserna skilt än att köpa dem i just den förpackning som du beskriver. Men det låter nog säkert så det är bara att testa.
Och om du har problem med smärta i samband med hemorrojderna så är det bara att fortsätta med salvan. Hemorrojder är väldigt mycket vanligare än man tror och alldeles för många lider i hemlighet. Men det är verkligen inget att skämmas över.
Kram
Tessi