Flytningar
21.04.2019
Hej! Jag är 16 år och tjej,
Jag har inte fått min första mens ännu men har haft flytningar i ca 1 år, den är vit och luktar fisk, är det normalt. Morjens

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.04.2019
Hej.
Det är helt normalt att man har flytningar ett år eller ett par år innan mensen börjar, så inget konstigt med det. Men du skriver att dina flytningar luktar fisk och det är ett ganska klassiskt tecken på infektion. Det är sällan farligt, men det låter helt enkelt som om bakteriebalansen i ditt underliv är fel. Högst sannolikt har det ingenting alls att göra med din mens, men kan vara värt att kolla upp ändå.
Det du kan börja med är att gå till apoteket och köpa receptfria mediciner som kan balansera slidans pH-värde. T.ex. Vagi-C eller Vagi Care. Det finns ganska många olika märken att välja på. Om du blir osäker kan du fråga personalen på apoteket. Sen följer du bara anvisningarna i förpackningen. Oftast handlar det om att lägga in en tablett till natten varje eller varannan natt under en kort tid, och efter det borde symtomen lätta eller försvinna. Om du fortfarande tycker att dina flytningar luktar konstigt efter det så tycker jag att du skall tala med din skolhälsovårdare eller med preventivrådgivningen så att de får lägga en remiss till bakterieodling och kolla upp vad det är frågan om. Ibland är det en infektion som kräver receptbelagda mediciner för att man skall bli kvitt den.
Men det är ingenting du behöver skämmas över. Det kan hända vem som helst, och händer mycket oftare än men vet om.
Kram
Tessi