Födelsemärke
06.02.2016
Jag har ett födelsemärke på underarmen som oroar mig. Det är ca 1,5 mm i diameter, har haft det hela livet. Nu för någon månad sedan har det börjat ändra på sig, det har fått mörkare partier och idag märkte jag ett mörkt hårstrå som vuxit ifrån det.
Jag har alltid haft många födelsemärken och det har min pappa också. Nu undrar jag ifall det kan vara hudcancer och ifall man kan ha det vid den här åldern?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.02.2016
Hej.
Du gör alldeles rätt som följer med födelsemärket och reagerar då det ändrar. Det är nog ganska sällan som man får några problem med födelsemärken i din ålser, men det finns inte heller någonting som säger att man inte skulle kunna ta bort födelsemärket om det bekymrar dig.
Jag tycker att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare om saken, och hon kan hjälpa dig fatta ett beslut om du skall fortsätta följa med situationen eller om du skall boka en tid till läkare.
Att ta bort ett födelsemärke är ett litet ingrepp som brukar gå på mindre än 30 minuter. Läkaren undersöker först födelsemärket, och om hen upplever att det finns anledning att ta bort det så putsas området och bedövas. Sen skärs födelsemärket bort och oftast lägger läkaren några stygn i huden för att såret skall läka snyggare. Om en vecka eller 10 dagar får du gå pånytt och ta bort stygnen. Det brukar sällan göra ont eller bli några andra problem. Jag tog själv bort ett födelsemärke från nacken då jag var lika gammal som du är nu, inte för att jag tror att det skulle ha funnits någon risk för cancer men för att jag tyckte att det var fult och det störde mig.
De flesta födelsemärken som tas bort skickas för undersökning där en patolog tittar på det i mikroskop och ser efter om det kan finnas någon risk för cancerceller - men de allra flesta födelsemärken är helt harmlösa.
Fundera över saken och gå och tala med din hälsovårdare.
Kram
Tessi