För mycket sömn?
14.05.2016
Hej,
Till att börja med kan jag först lätt konstatera att jag är lika mycket "nattuggla" som jag inte är morgonperson. Med det ur vägen så har jag mer och mer märkt att jag varit trött även fasten jag sovit de timmar som jag skulle vilja hålla mig inom (8-10h).
För att egentligen visa vad jag menar så krävs ett exempel, så t.ex :
Under vardagar faller sömntiden ofast till 7-8h, vilket nu inte är optimalt men jag kan iallafall komma upp på morgonen med den tröttheten jag skulle förvänta mig
Men, under helger, så kan jag vara säker på att få 8-9h (t.ex en sömntid mellan 03:00 - 12:00 är inte ovanlig) -- men då jag vaknar, även efter de timmarna, så är jag *väldigt* trött, vilket oftast slutar I att jag somnar om, och i det här fallet vaknar någon gång runt 13:00 - 14:00 och har "tröttheten" av att jag sovt för länge. Jag vet att det finns olika "sömnperioder" som det löns att somna in och vakna mitt i mellan men finns det andra tips? X

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.05.2016
Hej x!
Tyvärr är nog svaret precis så simpelt som du misstänker, och du kommer troligen inte att gilla att höra det om du är en nattuggla. Men tröttheten beror nog på den förändrade dygnsrytmen. Säg att du vanligen lägger dig en 12-tiden och stiger upp en 7-8 på morgonen i fem dagar, sedan skjuter fram dygnet ordentligt. Det är kanske inte så stor skillnad mellan att somna 12 eller 3 på natten, men nog mellan att stiga upp 7 eller 12. Kroppen blir förvirrad av det här i längden, inte ens unga människor klarar det speciellt bra annat än i undantagsfall.
Säkert finns det en del unga som inte märker ett dugg skillnad, men vi är alla olika. Vissa människors kroppar behöver mera rutin, tex den blir alltid hungrig vid vissa tidpunkter och magen fungerar enligt ett visst schema (alltid på vessa ungefär samma tid). En sådan kropp mår troligen inte bra av att dygnsrytmen vad beträffar sömnen varierar väldigt mycket heller. Vissa människors kroppar funkar att tex arbeta nattskifte, andra blir sjuka av det rätt snabbt.
Många unga fungerar också som nattugglor under perioder, tex sommarlov, "festare" eller sådana som spelar halva natten, och kan ingå i sådant umgänge där "alla" vakar halva helgnätterna - men det betyder alltså inte att den egna kroppen gillar läget. Ofta är unga kroppar väldigt anpassningsbara och återhämtar sig snabbt, men redan när man kommer över 25- eller 30-sträcket, så kan man nästan ha krapula-feeling i kroppen av att ha vakat 2-5 timmar mer än vad man är van med, även fastän man varit spiknykter. Många får likaså huvudvärk och känner sig degiga av att ha stigit upp långt senare än normalt. Sovmorgon må vara skönt mentalt, men kroppen behöver nödvändigtvis inte hålla med.
Precis som du säger finns det olika perioder och rytmer under vanlig sömn. Det är helt individuellt hur de ser ut, men i regel sover man tyngre i början och lättare mot slutet och så varvas djupare sömn med REM-sömnsperioder (då man drömmer). Många saker kan dock rubba rytmen, inte bara när man går och lägger sig, utan även mycket blått ljus av skärmar före man ska somna, att ha druckit för mycket (såväl upp på vessa som alkoholberusnings påverkan på sömnkvaliteten) och när kroppen är van vid att stiga upp. Tex är det vanligt att småbarn (under skolåldern) som får vara vakna längre än normalt ÄNDÅ vaknar när de alltid brukar vakna (= alltid för tidigt för föräldrarna...) och alltså för en natt klarar sig med mindre sömn. Det är också vanligt att barn som lyckas somna om på morgonen och sover längre än de brukar sedan har en upp-och-nedvänd dag, speciellt vad beträffar humöret. Så mycket annorlunda funkar egentligen inte vi vuxna, fastän vi bestämmer mer över våra kroppar. Vi skulle ju vilja diktera allt åt den, men igen, vi är alla olika. Vissa kroppar protesterar, tex genom att vara tröttare när man messat upp deras naturliga och invanda rutin.
Därför kan det alltså hända att du borde stiga upp tidigare än 12 om helgerna. Kanske kroppen klarar lite förskjutning, men kanske du skulle vara piggare om du steg upp kl 10 istället för 12? Att det är en naturligare tidpunkt för just din kropp. Men då igen får du för lite sömn (rekommenderat antal timmar för din åldersgrupp är faktiskt ännu 9 timmar, eftersom hjärnan ännu utvecklas till och med 25-årsåldern). Så finns det någon chans att du lade dig tidigare? I alla fall fler nätter än du vakar till 3? Skulle inte vara så paha ifall du lade dig tidigare under vardagskvällarna heller?
Se, det finns forskning som säger att om du som växande ungdom ska få ut mesta möjliga av det du lär dig under dagen (en smula viktigt ifall du ännu är i skola/utbildning ;)) så måste hjärnan få tillräckligt med tid att inpränta det genom att SKAPA nya kopplingar mellan nervcellerna. Alltså det växer bokstavligen ut nya "spröt" eller stjärnspetsar på de stjärnformade nervcellerna (där stjärnspetsarna möter andra stjärnspetsar genom vilka nervimpulserna hoppar och hjärnan alltså funkar). Sover man för lite så tillbakabildas spröten under nästa dag och man glömmer större delen av det man lärde sig dagen före. Detta enligt tex neuropsykologisk utveckling i tonårshjärnor, googla om du vill läsa mera. Om hjärnan inte får tillräckligt med sömn så kommer den inte att återhämta sig helt och hållet från föregående dags jobb (koncentration, minne, logik osv), så man blir bokstavligen dummare av att sova för lite.
Så booooring, jag vet, men försök att hålla mera rutin i sovandet och försök att få över 8 timmar sömn varje natt, så kommer du att må bättre, helt enkelt. Vi har mera "sömntrick" på våra infosidor om sömn ifall du tex behöver insomningsknep.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott