Förhud
05.05.2019
Tjena!
Jag är en kille på 16 år och jag har en fråga ang förhud.
För något år sedan satt min förhud fast den släppte med tiden! Just nu är den ganska vanlig vad jag tror den är varken trång osv.
När jag onanerar drar jag nämligen aldrig den ändå ner utan halvvägs av ollonet typ för jag tycker att det nästan kan göra ont att onanera med den helt nerdragen. Min fråga är hur ska jag göra vid sex? Och användning av kondom?
Sedan har jag ett annat problem också ang förhud som är att den dras mer av sig själv ibland och det kan vara rätt jobbigt då jag behöver dra upp den igen... det händer tex ibland när jag simmat i kallt vatten osv.. Är detta något fel eller får alla så?
hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.05.2019
Hej.
Det låter helt normalt att förhuden är fastklistrad vid ollonet på unga killar, och i de flesta fall brukar den lossna av sig själv precis som i ditt fall. Det är också ganska vanligt om man tidigare har haft trång förhud att huden på ollonet är väldigt känslig, så att det kan gränsa till smärta och obehag att röra vid den. Med tiden brukar det lätta eftersom huden vänjer sig vid beröringen.
Jag tycker inte att du skall utsätta dig själv för någonting som känns rent smärtsamt, men kanske på sikt försöka vänja ollonet vid beröring. T.ex. så att du drar förhuden så långt bakåt som du kan, och sedan trär på en kondom då du skall onanera. På det sättet är huden ändå inte alldeles bar utan kondomen kanske ger lite "skydd" mot beröringen. Du kan också testa med att duscha med förhuden helt tillbakadragen, tanken är då att vattendropparna rör vid den känsliga huden på ollonet, så att huden vänjer sig vid beröring. En annan sak du kan försöka med är att använda rikligt med glidmedel då du onanerar. Det är ju inte farligt att vidröra huden på ollonet även om det känns lite obehagligt, men du skall inte heller göra någonting som gör ont. Du vet själv bäst var gränsen går.
Det du skriver om att ollonet blir bart vid t.ex. bad i kallt vatten låter helt normalt. Inget konstigt med det.
Försök att ta det långsamt framåt och vänja ollonet vid beröring, så tror jag nog att problemet kommer att ha löst sig själv i det skede det blir dags för sex.
Kram
Tessi