Förkyld
31.08.2016
Hej! Är så sur då jag blivit förkyld, kan inte sjuka folk bara stanna hemma istället för att komma och smitta ner andra? :(
Har jätteont i halsen och snorar en massa. Hur får jag det att sluta rinna? Har ni några tips?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.09.2016
Hej,
Tyvärr finns det ju inte sådär jättemycket man kan göra åt förkylning, annat än att bara kämpa sig igenom den. Oftast beror förkylningar på något virus, och mot dem finns det inga mediciner som kan bota, utan man måste försöka att bara sköta om symtomen och hålla ut.
Mot snuvan finns det olika näs-sprayer som sägs kunna hjälpa vid rinnsnuva och nästäppa, jag kan inte lova att de sätter stopp för din rinnande näsa men de brukar ändå göra att näsborrarna känns lite bättre. Gör det ont runt näsan för att du har snutit dig så mycket så kan du smörja dig med kokosfett.
Då man har ont i halsen kan man förstås försöka med att dricka varmt eller kallt (beroende på vad man tycker att känns bra.) att dricka varmt brukar vara ganska bra eftersom det också rensar svalget lite. Ett annat knep är att blanda en tesked salt i ljummet vatten och gurgla med det. Det smakar inte gott, men det hjälper betydligt bättre än halspastiller. Försök att få lösningen så långt ner i halsen som möjligt då du gurglar så gör det bäst nytta.
På apoteket kan man köpa halspastiller som bedövar svalget lite, och de kan kännas bra då det gör riktigt ont, och givetvis kan man ta t.ex Ibumetin (burana, Ibumax, ibuxin). Annars får man försöka vila mycket och ta det lugnt så att kroppen har ork att krya på sig.
Precis som du skriver så är det irriterande då folk inte förstår att hållas hemma då de är sjuka, men tyvärr är många människor ganska själviska i denna sak, och många tycker att det är nån sorts tecken på hur 2starka" eller duktiga de är att de inte stannar hemma fast de är sjuka, utan att de nog minsann orkar fast de är förkylda. Om man är sjuk skall man stanna hemma - punkt slut. Inte bara för att ta hand om sig själv utan också för att undvika att smitta ner andra.
Sköt om dig nu så är du förhoppningsvis snart på benen igen.
Kram
Tessi