"fotfukt"
15.04.2015
Hej! Finns det något man kan köpa för att få bukt med fotsvett? Alltså jag svettas inte mycket, utan det är när jag dansar som jag upplever extra friktion när jag ska göra piruetter och annat där jag "gnider" fotsulan mot golvet (när jag värmt upp). Har jag strumpor å andra sidan får jag inte bra sats från golvet då jag ska göra hopp eftersom jag slirar runt för mycket.
Så: kan man råda bot på fuktiga fotsulor? Hur? dansös

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
17.04.2015
Hejsan Dansös! Roligt att du har hittat en hobby att satsa på. :)
Jag förstår att fotsvett kan vara ett problem. På apoteket hittar du olika krämer och sprayer mot fotsvett. Har du testat sådana? Nytt för mej var att det också fanns savetter enkom för det här att använda. Du berättar inte om du använder skor när du dansar eller om du är barfota. Det finns också strumpor på apoteket som kan hjälpa mot fotsvett. Men om du inte tidigare har testat någon av apotekets produkter skulle jag nog rekommendera att du testar en kräm eller en spray först.
Lycka till med din dans!   Med vänlig hälsning,  Annika     barnmorska - hälsovårdare