Fotproblem
19.09.2016
Hej! För ett tag sedan tränade jag up mig från noll och fastnade riktigt för löpning. I sommar hade jag ett fast löpprogram också, målet var att jag skulle börja klara av att springa 20 km, men vid 9km tog det stopp. Jag trampade inte fel eller något heller, det började plötsligt bara göra förfärligt ont i min vänstra fot. Jag har varit till en läkare och röntgat foten då jag misstänkte stressfraktur, men det var det inte. Problemet är att foten fuckade upp sig i slutet av Juni och jag har börjat få hjälp först nu. Det gör fortfarande ont i min vänstra fot då jag springer, den är plattfotad (högra är dock normal) så jag har köpt skor för min platta fot men det hjälper inte. Och nu får jag ont i min högra fot istället haha. Det gör ont både på utsidan av foten och i hålfoten då jag springer, vad skulle kunna vara problemet? Och vad ska jag göra? Det är förresten omständigt att åka till läkare, den som röntgade sa att jag själv skulle uppsöka mig till en fotspecialist om det blev värre, men sånt brukar bli dyrt och svårt utan egentliga remisser. Jag vill bara springa igen

Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.09.2016
Hejsan, det låter som att du kunde få bra hjälp av en naprapat som kanske kunde rekommendera inlägg till dig som korrigerar din plattfot som mycket möjligt kan vara grunden till problemen. Jag sätter din fråga vidare och sätter in svaret så fort jag får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej, naprapaten svarar att han inte kan säga så mycket utan att ha sett din fot. Orsaken till att du nu fått ont i högra foten också är troligtvis att du stöder mera på den när din vänstra fot gör ont, det leder till att din högra fot blir överansträngd. Tyvärr är nog det enda råd vi kan ge att du bokar in dig till en fotspecialist, tex en naprapat som specialiserat sig på fötter. Då kan du få ordentliga tips och råd och kanske även inlägg till skorna som formats enligt din fot. Tyvärr finns det inga billiga genvägar för bra vård.
En fysioterapeut på ett Hvc kan eventuellt hjälpa med fotgymnasitk som kanske kunde hjälpa men för att du ska få ordentlig hjälp som säkert ger resultat så finns det inget annat än att gå via en fotspecialist. Vad gäller dina funderingar om du kanske har midtarsal fault, så gäller det samma , det är jätte svårt att säga något utan att ha undersökt och sett din fot. Därför är mitt råd att du bokar en tid till en fotspecialist som också gör inlägg, det kan hända att de som finns i dina nya skor inte är tillräckligt eller så är de inte exakt just för dina problem.
Hoppas du får lindrign för dina problem och att du kan fortsätta springa.
Hälsar medicinska fotvårdaren och ungdomsinformatören Sanna