Fråga
06.06.2016
Hej! Vad betyder Rh? Hittade nån blodtjänst-lapp och det står att personen är Rh-positiv. Är väldigt intresserad av sjukskötaryrket och lämnar då lätt att fundera på sånt jag inte ännu vet. Försökte googla vad det betydde också men det kom bara på tyska...?
Tack på förhand /en intresserad

Ungdomsinformatören Liselott svarar
06.06.2016
Hej!
Rh+ eller Rh- är ungefär två olika typer av blod. Det är inte samma som A, AB, B och O, utan det här påverkar huruvida blod från olika personer är kompatibla när man ska ge blodtransfusioner. Rhesusfaktorn är alltså något man har (Rh+, Rh positiv) eller inte har (Rh-, Rh negativ). Om man har den, så kan man få blod både från sådana som också har den och sådana som inte har den, men har man den inte kan man bara få av andra som inte har den. Namnet Rhesus kommer från att den här faktorn först hittades hos Rhesusapor.
Sedan när man som tjej blir gravid, så är det viktigt att veta om man har ett + eller ett - efter sin blodgrupp. Första barnet är det ingen skillnad med, men om man själv har Rh- och nästa barn har Rh+, så kan man ha bildat antikroppar som sedan angriper andra barnets röda blodkroppar. Därför vaccinerar man numera mammor som är Rh- direkt efter första födseln, så något problem är det inte idag.
Fråga mera bara om det är något mer du undrar över!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott