Fråga om kroppen
08.10.2015
Hej.
Jag har en konstig fråga. Kan man råka bajsa på sig utan att va magsjuk eller något sånt utan att det är något fel? För är man magsjuk eller har magknip eller spyr samtidigt eller typ är lös i magen så kan jag förstå att det händer men annars? Om inte, vad kan det vara för fel och måste man gå till en doktor?
Det hände förra veckan på vägen hem och jag blev bajsnödig och efter 5 minuter till så blev jag superbajsnödig. Jag bor långt från bussen så jag får gå typ 20 minuter och det blev värre och värre. Tills slut 5 minuter innan jag var hemma så jag kan inte förklara det men jag kunde helt plötsligt bara inte hålla mig utan jag bajsade på mig. Jag kunde inte hjälpa eller stoppa det, det liksom bara hände kom ut.
Ingen såg och ingen va hemma så jag har ordnat upp allt men jag vägrar fråga någon på annat sätt en anonymt.
Ni kanske tycker allt bajssnack är äckligt, men jag måste få förklara. Det va inte löst och jag va inte magsjuk eller något sånt (då förstår jag att det kan hända) utan allt va typ normalt.
Så är det något fel och i så fall vad, och måste jag gå till en doktor?
Jag skäms så jä*la mycket och hade dött om något varit med eller sett men jag hade tur där iallafall. Hon

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.10.2015
Hej.
Nu skall du börja med att ta det lugnt - du behöver inte skämmas och kan sluta med det genast. Vem som helst förstår ju att du inte bajsade på dig med flit utan det bara hände. Det är ingenting du behöver ha ångest över eller ta stress över mera. Släpp det.
Man kan alltså bajsa på sig om man helt enkelt behöver bajsa så mycket och inte hinner på toaletten. Då man behöver på wc brukar det ju börja med att man känner det bara lite, ibland är det inte ens medvetet, och oftast brukar man ju gå på toaletten då. Det som då händer är att det kommer in bajs i tarmens sista del, och det "retar" nerverna som finns vid den övre ringmuskeln. Man har då möjlighet att "välja" om man skall öppna den nedre ringmuskeln (anus) eller inte. Om man inte har möjlighet att gå på toa direkt så brukar nödigheten gå tillbaka lite eftersom musklerna pånytt slappnar av. Ibland kan det t.o.m. gå över helt (förr eller senare kommer den ju nog tillbaka). Men då det kommer nästa leverans av bajs in i det sista tarmavsnittet blir musklerna igen spända och man känner av nödigheten. Om man inte då heller kan gå på toaletten så slappnar musklerna av igen osv osv tills man antingen slipper på toaletten eller det sista tarmavsnittet blir så fullt att man helt enkelt inte kan hålla sig längre.
Det är verkligen ingenting du behöver skämmas över. Jag förstår att det känns superskämmigt att dels tappa kontrollen över sin kropp, och dels att det handlar om någonting så förbjudet som att bajsa ner sig. Men det är faktiskt inte så farligt, och bara för att det hände en gång behöver det inte betyda att det kommer att hända igen.
Jag tror nog att du kan ta det alldeles lugnt. Bara för att det hände en gång så betyder det inte att det är något fel på dig eller din tarm. Jag tror således inte alls att det handlar om att du skulle lida av analinkontinens eller något sådant. Men OM det mot förmodan skulle hända pånytt så kan du tala med en läkare, eller skicka in hit pånytt så funderar vi vidare.
Du är definitivt inte den enda som detta har hänt för, och du behöver aldrig känna att någonting är för hemskt för att skriva och berätta för oss.
Många kramar
Tessi