fuckthisshit
11.07.2014
En vecka gick bra, och jag var överlycklig för jag trodde jag äntligen var frisk (fast jag aldrig riktigt kom till det stadiet då jag kunde erkänna för mig själv att jag var sjuk).. Men nu, nu är allt tillbaka. Skärandet, spyandet, självhatet. Allt. Monstret är värre än vanligt. Hon tycker liksom inte om att jag inte lyssnade på henne överhuvudtaget under en vecka. Så nu, fyfan, är det hemskt..... Uschuschusch.
Funderar också på att köpa ricinolja bara för att hon ska vara tyst. Hon har tjatat om det länge nu, men jag har försökt kämpa emot, men nu funderar jag på att gå med på det.
Min terapeut är ännu på semester hela juli typ, så jag vet inte alls vad jag ska ta mig till. Hon börjar ta tillbaka makten för varje dag.
Jag orkar inte.
(tack för att ni finns!!!!) och förlåt för attt jag skriver igen.. (ni behöver inte svara om ni tycker jag är jobbig) ätstörningstjejen
Angelica
Praktikant vid Decibel Angelica svarar

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
14.07.2014
Hej vännen <3
Är det du som skrev den här frågan: http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/kroppen/insidan-and-halsan/framsteg-och-baksteg ?
Om det är det, och också om det inte är det, läs igenom det svaret en gång till och fundera på det som Ira skrev. Ingenting går någonsin spikrakt uppåt. Det fungerar helt enkelt inte så, hur jobbigt det än är att inse. Men du VET ju nu att du klarar av att hålla dig ifrån självskadandet, du klarar av ett liv utan det! Du klarade det i en hel vecka, och det är länge, det är ett enormt framsteg!
Har du funderat på om det var något speciellt som fick dig att börja må dåligt igen? Hände nåt speciellt? Det behöver naturligtvis inte vara så, men ofta fungerar det just så. Nån jobbig separation eller livsförändring kanske? Just det att din terapeut tog semester är alltid jobbigt att gå igenom. Men hen kommer ju att komma tillbaka, du är inte lämnad ensam för alltid! Du måste bara ta dig igenom den här tiden nu, och du kommer att ta dig igenom den. Du har bevisat för dig själv att du klarar av det. Du har närstående runt dig som kan stötta och finnas där och kramas och älska dig – låt dem göra det. Du är inte ensam.
Ricinoljan måste du lova att hålla dig ifrån. Det kan vara rentav livsfarligt och du kan få allvarliga skador av att använda ricinolja. Ricinoljan kan orsaka återkommande illamående, magkramper, svimning, diarré, rektalblödningar och förstörda tarmar. Det betyder alltså att du kanske skulle vara tvungen att använda blöja. Läs mera tex här http://www.sv.grupopedia.com/se/utvalda/riskerna-med-att-anvanda-laxeringsmedel-for-viktminskning/ eller här, om de som lider av konsekvenserna av för mycket laxermedel: http://ehealthforum.com/health/topic55515.html Det är inget liv du vill ha och det är framför allt inget liv du förtjänar, hur dåligt du än mår och hur mycket du än avskyr dig själv.
Vännen, det här är övergående. Du är starkare än monstret. Så mycket starkare. Låt inte henne ta över dina tankar, dina känslor och dina handlingar. Stå över henne. DU bestämmer, inte hon.
Hur skulle det vara om du bara skickade ett mejl åt exempelvis ätstörningskliniken i Karleby eller Ätstörningscentrum i Helsingfors? Kanske exakt samma text som du skickade åt oss? Bara för att se vad de har att säga där? Här är mejladressen till Karleby: info@atstorningskliniken.fi och här är telefonnumret dit: 010 2923 210. Och här är mejlen till Ätstörningscentrum i Helsingfors: info@syomishairiokeskus.fi och telefonnumret: 050-522 00 77.
Om det blir riktigt akut, ring till akutpsykiatriska polikliniken i Vasa. Här är telefonnumret: 040 516 2174. Där finns en människa på plats 24/7. Lova oss det. Vi bryr oss om dig och tänker på dig. <3
STOORA KRAAAAAMAR,
hälsar storasyster/sommarjobbare Angelica och ungdomsinformatörerna Sanna och Lena