Funderingar och bekännelser
13.10.2016
Hejsan, har under en längre tid haft problem med maten, fullt medveten om de...
men. Efter en hel del googlande så blir allt bara en ända blandning av ätstörningar som alla är lika farliga.
Har läst igenom el gel del frågor här gällande ätstörningar här också och kan inte bli annat än att fundera; många beskriver att de svälter sig själva, (dvs anorexi) ocj sedan spyr upp elr använder laxermedel om de måste äta (bulimi).sedan berättar nästintill alla att de tränar massor. Så för att komma fram till något; är inte alla ätstörningar egentligen bara en ända sjukdom?
Jag har läst lite om den ospecificerade ätstörningen men de finns ju egentligen inget vettigt att läsa om de eftersommaren alla sidor i son tur ändå relaterar/hänvisar till del specifika sjukdomen (anorexi/bulimi)
Otrorexi som varit så på tapeten som egentligen inte är en sjukdom?
Alltså man blir inte klok, och ni blir ju kanske inte heller kloka över denna text, men könde att jag behövde försöka formulera de på något sätt.
Har intresserat mig i ätstörningar en längre tid, främst för stt kontrollfreaket inom mig måste veta allt om de som möjligen "hotar" mig... min egen historia går väl i raden ortorexi-anorexi och nu början till bulimi. Aldrig "diagnostiserat" eftersom jag 1:inte gillar stt gå till läkare 2.inte skulle möta alla kriterier för den ena specifika sjukdomen.
Ingen panik, 172 cm lång och väger typ 72kg, så "normalvikt" enligt BMI men fy så jag hatar min kropp för tillfället... Trött på derhär

Ungdomsinformatören Sanna svarar
20.10.2016
Hej Trött på derhär
Tyvärr finns det många som tänker mycket på mat, träning och på sin kropp, till en viss del är det ju helt ok och bra, men det går lätt till överdrift.Det är vanligt att man vill ha kontroll över vad man äter och sin träning man blir rädd för att gå upp i vikt. Om tankarna på mat och vikt börjar ta över ens liv och man börjar få svårt att klara av sitt vanliga liv – skolan, arbete eller fritidsaktiviteter – då kan man ha en ätstörning. Man kanske låter bli att äta eller gör sig av med det man ätit genom att till exempel kräkas eller att träna extra hårt och mera. En ätstörning försämrar både den fysiska hälsan men också hur man fungerar socialt. En ätstörning kan ta sig många olika uttryck, det handlar såklart om att svälta sig själv men sen kan vissa ha överdriven träning inblandat medan en tredje spyr och kanske en fjärde har ett självskadebeteende också inblandat.
Det syns inte alltid att man har ätstörningar. Även om kroppen inte får näring på ett bra sätt, behöver det inte synas att man är smal eller tjock.
Vid en ätstörning är det vanligt att man också har andra besvär. Det är vanligt att man har till exempel ångest, depression eller olika missbruksproblem. För att kunna bli av med sin ätstörning är det viktigt att man börjar med att gå till bottnen med sina problem, man måste söka orsaken och inte bara behandla symtomen.
Ortorexi är en variant på anorexi. Man strävar tvångsmässigt efter att vara hälsosam på ett överdrivet sätt. I stället för att drivas av en stark strävan efter att bli smal, drivs man av att få kontroll över kroppen och uppnå en viss livsstil. Fixeringen vid mat och träning tar över en stor del av ens liv. Sen finns det också Idrottsanorexi, som också är en variant på anorexi. En idrottare som tränar massor och som har svårigheter att äta så pass mycket som kroppen behöver, man behöver ju mera näring om man tränar mera.
Inte bra att höra att du ev har och kanske redan haft en längre tid någon form av ätstörning. Det finns ju egentligen ingen "lista" som man kan bokc av för att få sin diagnos, men såklart finns vissa kännetecken som betyder att man kan ligga illa till. Om du mår så dåligt över din kropp och funderar så mycket över det här så tycker jag att du ska gå och prata med någon. En hälsovårdare antingen på din Hvc eller om du studerar någonstans så via skolan. Det är lättare att "mota Olle i grind" så att säga, att sjukdomen inte fått så stort inflytande i ditt liv ännu. Det finns alla möjligheter att blir fri från sjukdomen, men det kan krävas en hel del jobb från en själv, man måste vilja bli frisk <3
Det är vanligt att ätstörningar hänger ihop med att man mår psykiskt dåligt, kanske har ångest, tycker illa om sig själv eller har dålig självkänsla. Men det är fortfarande inte helt klarlagt varför man får ätstörningar eller vem som drabbas, men de flesta är överens om att flera faktorer spelar in. Det kan vara psykologiska, biologiska och sociala förhållanden som man påverkas av på olika sätt.
Be om hjälp eftersom du mår dåligt, man ska inte behöva bli jätte dålig innan man får hjälp, man har en kortare väg tillbaka om man inte hunnit sjunka så djupt.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna