Gula prickar runt ollon
07.01.2019
Hej börjat fått mer å mer gula prickar runt ollon, har haft sex med kondom kan det endå va kondylom? Är även röd på förhuden vågar ej säga till mamma eller pappa Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.01.2019
Hej.
Det är ganska svårt att veta vad det är för prickar bara på basen av det du skriver. Det är helt normalt att man har prickar på både ollonet och penisen och i de flesta fall är de helt harmlösa talgkörtlar. Om prickarna sitter t.ex. runt ollonkanten så kan det också röra sig om "penila papler" (du kan bildgoogla det så ser du hur de ser ut) Penila papler är också helt ofarliga och ungefär 30% av alla killar har dem i någon utsträckning.
Men både prickarna på ollonet och din röda förhud kan bero på att huden är irriterad, t.ex. för att du tvättar dig för mycket eller använder tvål. Så försök att tvätta dig bara en gång om dagen, och använd inte tvål eftersom det torkar ut huden.
Med tanke på att du använde kondom då du hade sex så känns det osannolikt att det skulle vara kondylom, men kondomen ger inte ett 100% skydd eftersom den inte täcker alla de områden där kondylom kan förekomma. Så om du ändå känner dig osäker eller om du har ont/symtomen förvärras så tycker jag att du skall kontakta en ungdomsmottagning eller vårdcentral för att bli undersökt/testad.
Kram
Tessi