Gynekolog
23.04.2020
Hej!
Måste alla till gynekolog? Eller finns det nått sätt så man inte måste gå? Och när isf måste man gå om det nu är så att man måste? Men finns det nån orsak man inte behöver? Som typ om man aldrig haft sex eller nå måste man gå om man inte har problem ?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.04.2020
Hej.
I något skede kommer det säkert att bli aktuellt för dig att besöka gynekologen, men med tanke på din ålder så är det inte aktuellt ännu om du inte känner något behov av det. Precis som med att gå till tandläkaren så är det bra att gå och kolla upp att allt fungerar som det skall - men det behövs (precis som du skriver) inte ännu om du inte har sex eller har några problem.
Jag tror att du med tiden kommer att känna dig mindre nervös inför det, så i det skedet du börjar ha sex och kanske behöver ett preventivmedel så kommer det säkert att kännas mer bekvämt.
Ingen stress.
Kram
Tessi