Hälsa och träning
28.02.2015
Hej Decibel! Jag skriver studenten nu i vår och efteråt skulle jag gärna vilja komma igång med träningen.
Kan ni ge tips på hur man framför allt tränar upp konditionen? Tipsa gärna om övningar/appar m.m. så jag har något att utgå från.
tack på förhand! :)
"Storerbror" André svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.03.2015
Hej!
Har skickat din fråga till fritidsinstruktören André, ska se om han kan komma med lite tips och råd åt dig :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
När du pratar om konditionsträning antar jag att det gäller löparkondition. Nu vet ju inte jag alls hur mycket erfarenhet du har av löpning. Om du har sprungit mycket tidigare vet du säkert vilken typ av upptrappning som fungerar bäst för dig.
En allmän rekommendation är att börja lugnt, både gällande tempo och sträckor. Dina första rundor behöver inte vara längre än 3-4 km om du är ovan. Då du blir bättre kan du höja tempot och göra sträckorna längre. När du känner att du börjar ha en stabil grund att stå på kan du börja variera löpträningen mera. Intervallträning är en beprövad metod som många fortfarande kör med. Intervaller går ut på att du höjer och sänker farten under dina löprundor. Man kan både köra korta och långa intervaller. Korta innebär att du under din löprunda vid några tillfällen rusar allt vad du orkar för att sedan falla tillbaka i ditt vanliga tempo. På det sättet chockar du kroppen och vänjer den också vid högre puls. Man kan också köra långa intervaller. Det innebär helt enkelt att spurterna blir längre. Exempelvis kan 6 km löpning se ut på följande vis;
1,5 km lugnt tempo (ex. 145 i puls) - 1 km hårdare tempo (ex. 170 i puls) - 1,5 km lugnt - 1 km hårdare tempo - 1 km lugnt.
En annan beprövad metod är de klassiska backdragen. Spring till något ställe där det finns en lång backe. Spring allt vad du orkar uppför backen, för att sedan bara lunka ner. Upprepa dessa spurter så länge du orkar, men kom ihåg att du ska orka springa hem också. Kom också ihåg att inte börja för hårt. Första gången kanske du orkar med 5 spurter, för att sedan efter några veckor orka med det dubbla.
Angående träningsappar då? Jag tycker själv att den klassiska runkeeper-appen är riktigt okej. Där får man en karta över var man har sprungit, distansen och man kan också jämföra sina kilometertider. Vill du dock ha appar som erbjuder dig lite mera träningsprogram och liknande kan du kolla in den här bloggen http://mattiashandley.se/loparappar-appar-som-hjalper-dig-komma-igang-eller-bli-battre-pa-att-springa/. Den här killen verkar nämligen ha testat några appar som verkar intressanta.
Personligen tycker jag att en pulsklocka är det bästa verktyget/hjälpmedlet då man springer. Då kan du styra löpningen efter pulsen och all information som ges ut är faktiskt i relation till din kropp. En GPS-klocka är heller inte längre särskilt dyr och de är också väldigt användarvänliga. Med pulsklockan är det också lätt att följa sin egen utveckling vilket är sporrande för de flesta. Många klockor idag har också inbyggda funktioner som kan berätta hur mycket du har utvecklats, hur ofta du bör träna och hur snabbt du springer per kilometer.
Ett sista litet tips. Satsa inte bara på att springa. Gör också styrkepass för mage och rygg ibland. Genom att stärka bålen har du bättre förutsättningar att bli en duktig löpare.
Lycka till!