Hälsoundersökning
16.05.2016
Hej jag är en jätte nervös åtta jag ska på hälsoundersökning/granskning nästa vecka, vad gör man där vad kollar de?, måste mamma och pappa sitta där inne och kolla på måste man ta bort bh:en och trosorna jätte tacksam för svar fort Nervös

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.05.2016
Hej!
Nu har jag skickat din fråga till två hälsovårdare i högstadiet här tvärs över gatan, så att du ska få exakt svar om vad de undersöker och hur under 8:ans hälsogranskning :) Svar kommer hit så fort vi får det!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Nu svarar jag bara för mig + vår läkare i Korsholm. Vi utgår mycket från det personliga frågeformuläret (som används i alla skolor) och diskuterar. Konkret så mäter vi: vikt, längd, blodtryck, syn nära och långt, färgsyn och hörsel. För att kunna ta blodtryck behöver man klä av sig långärmat eller ta fram armen så att inget spänner. Eftersom läkaren undersöker rygg och lyssnar på hjärta och lungor så klär man av sig mera hos läkaren, oftast tröjan medan BH:n får man behålla på. Byxorna stannar också på. Oftast är läkarna proffsiga och finkänsliga. Man kan be t.o.m. föräldern gå ut en stund om det känns så. Naken behöver ingen vara hursomhelst.
Jag tycker du ska berätta om sin rädsla. Det är inte meningen att något ska vara obehagligt. Hälsoundersökningen ska vara personlig, den är viktig med tanke på ens egen hälsa, man behöver ha koll på att allt växer och fungerar som det ska, så de kontrollerar längdutvecklingen, i vilket pubertetsutvecklingsstadie du är mm. Och minns alltid att för oss är detta vår yrkeskunnighet - inte en studie av utseende.
Diskutera med din hälsovårdare före undersökningen. Det här är inget farligt och ju ärligare du är med skolhälsovårdaren och läkaren, desto bättre för din hälsa i längden (tex om du håller tyst om något som gör ont eller något du oroar dig över, så kanske man inte upptäcker det i tid och inte kan göra något åt det, eller att det förvärras). Skolhälsovården är ju där för att ni ska må bra, inte för att övervaka er eller banna för några "fel".
Hälsar skolhhälsovårdaren Birgitta