Hej
16.04.2020
jag är en 14 årig pojke. jag har inte ännu heller kommit in i puberteten och medan pappa kom in i 12 och mamma i 11 års ålder. skall jag vara orolig då inte ens ett märke av pubereten synns?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.04.2020
Hej,
Det finns olika faktorer som påverkar när man kommer in i puberteten, både arvsanlaget och de levnadsvanor du själv har. Personer som tränar mycket kommer generellt senare in i puberteten, samma sak om man är väldigt smal.
Jag förstår att du är otålig och gärna vill att din kropp skall utvecklas, men det är ingenting onormalt med att man inte har kommit in i puberteten ännu i din ålder - det är alltid helt individuellt och din kropp följer sin egen plan. Det finns egentligen ingenting du kan göra för att påskynda utvecklingen, annat än att äta- sova och motionera lagom mycket och undvika t.ex. tobak.
Om du inte märker av några förändringar tills skolan börjar i höst så tycker jag att du kan gå och diskutera saken med din skolhälsovårdare så kan hen vid behov boka en tid till skolläkaren, men i nuläget tycker jag att du skall ta det alldeles lugnt och försöka ha tålamod.
Kram
Tessi