Hej
06.04.2014
Jag har det ganska jobbigt jag har skrivit hit om min ortorexi många gånger. Jag försöker så mycket att klara det själv och det går bra. Problemet ligger i att jag gråter heeeeeelaa tiden och det är helt sjukt myki, det stör mig så in i norden.

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Sjukskötaren Ira svarar
10.04.2014
Hej, kära vän
Bra att du ta kontakt till oss. Men jag blir lite orolig då jag läser din fråga. Jag hoppas du får och har fått hjälp med din sjukdom och att du inte försöker klara allt själv på egen hand. Ortorexi är allvarligt och kan lätt gå över till ännu allvarligare anorexi. Vid ortorexi löper man en stor risk att få brist på energi och näringsämnen. Om man har för lite fett i kosten kan man få brist på viktiga fettsyror och vitaminer. Man blir lätt nedstämd, får ofta problem med minnet, blir överkänslig för infektioner, sår läks inte så lätt, det är vanligt att man får försämrat mörkerseende med mera. Man får inte heller tillräckligt med energi om man inte äter tillräckligt omväxlande, kroppen får inte tillräckligt med bränsle och inget går ju utan bränsle. Man blir fort trött och orkeslös, får sämre blodcirkulation och känner sig frusen om händer och fötter. Humöret påverkas också och man blir lätt arg eller ledsen och magen börjar ofta krångla.  Det är viktigt att man få professionell hjälp. Det är inte meningen att man ska klara sånt här på egen hand! Du försöker ju inte gipsa ditt ben om det går av heller, du går till en expert för att få hjälp. Det är samma med ortorexi, det är meningen att man ska få hjälp av en som kan.
Jag har skickat din fråga vidare till våra ätstörningsexperter Ira och Rasmus, jag sätter in deras svar här under så fort jag får det, gå in och kolla med jämna mellanrum.
Jag ska ändå sätta med några saker man kan göra själv för att komma vidare från sin ortorexi
- prata med någon som du känner att du kan lita på, det är alltid lättare om man får dela ett bekymmer med någon.
- ät regelbundet och försök få i dig så omväxlande kost som möjligt. Vi behöver både fett och kolhydrater för att må bra och kunna fungera som vi ska.
- om kroppen mår bra så brukar själen också må bra, allt känns jobbigare och svartare om vi är hugriga.
- se till att du har trevlig människor omkring dig, inga som stjäl energi, gör sånt som får dig att må bra och skratta, få bort allt sånt ur ditt liv som gör att du mår sämre.
- försök strunta i alla reportage om kost och motion och alla dessa tv program som ger oss en helt felvriden bild av hur vi borde se ut och leva, konsentera dig på vad som verkligen är viktigt i ditt liv och slösa ingen tid på annat
- när ångest tankarna kommer, eller du känner att tårarna väller fram se till att du har färdigt bestämt något som du ska göra då , det ska ju vara något som gör dig på bra humör. En promenad, eller kanske att du sätter dig och skriver ner allt vad som ändå är bra i ditt liv (obs man får inte glida över på negativa sidan), kanske rita, lyssna på musik eller kanske göra avslappningsövningar. Eller så hittar du på något helt annat som funkar bäst just för dig.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna
Här kom redan svar från vår expert:
Hej!
Låter mycket bra att du upplever att det går bättre för dig!
Dethär med gråtande, som ofta har en negativ klang, är ju sist och
slutligen något ganska positivt. Den mest positiva rollen får gråten
när det är ett sätt att få utlopp för den stora variation känslor man
kan uppleva i samband med att man kämpar för att överkomma något som
ortorexi. Det finns människor som är så låsta med sina känslor att de
faktist har svårt att få ut känslorna, så ur den synvinkeln är det
positivt att du har en klar metod. Varför känns det att gråten stör
dig? Gråter du i situationer där du upplever att du inte "borde"
gråta? Om du upplever gråten som lösryckt och inte hittar koppling
till utlösande känsla eller händelse, kan det vara bra att tala om
detta med någon professionell som kan stöda dig i att få kontakt med
känslorna. Naturligtvis är det att rekommendera annars också att man
talar med någon utomstående, om det alls känns så att det blir för
kämpigt ensam. Jag vågar påstå att detta med gråtande kommer att jämna
ut sig med tiden. Kanske du helt enkelt för tillfället är i en så
känslig fas att tårarna måste flöda. Eventuellt kan det lätta om du
hittar på andra sätt att bearbeta tankar och känslor och ge utlopp för
dem. Det är mycket individuellt vad som upplevs som nyttigt och
fungerande och ibland får man pröva sig fram. Det kan handla om att
tex lyssna på musik, rita, måla, skriva.. Hoppas det lättar snart!
Vårhälsningar,
Ira