HEJ!
22.04.2016
Hej Decibel!
Jag kan bara inte sluta påverkas av dagens skönhetsideal. Jag har försökt att ta bort instagram men då hänger jag ju absolut inte med vad någon gör, facebook är jag aldrig in på. På youtube är jag ofta och tittar på youtubers...
Men jag påverkas negativt, det känner jag och tillsammans med det har jag liksom andra problem som styr och ställer mig. Jag undrar om jag har en ätstörning. Jag är en väldigt aktiv person, förut elittränade jag nu tränar jag inte så mera. Men två-tre pass per dag en normal träningsvecka kan se ut på följande sätt,tar denna vecka som ex:
----
Mitt matintag varierar men kosten är hälsosam och jag äter kanske mera protein istället för kolhydrater/fett, nog äter jag de också men större utsträckning av musklernas byggnadsmaterial protein. På lördag har jag CHEATDAY och brukar köra på dadelbollar eller någon god smoothie eller världens bästa grynost med frukt. Älskar att laga mat och att kolla recept älskar nyttig mat. Jag mår bra så länge jag följer mina regler men när något kommer i vägen som jag inte planerat just då påverkas mitt humör och jag stressar upp mig och blir helt galen. Jag bara undrar om detta är normalt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2016
Hej.
Jag tycker att du skall gå och tala med någon som förstår sig på mat/träning och ätstörningar. Jag säger inte att du har en ätstörning, eftersom man omöjligt kan ställa en sådan diagnos bara på basen av ett meddelande. Men det du skriver ifråga om träning och matvanor är inte heller normalt. (då av ser jag med normalt det som är "vanligt/allmänt".)
Att träna 2-3 pass per dag är inte det vanliga, och att kalla det för att "fuska" om man äter grynost är inte heller vanligt. Jag tycker inte att det låter som om du mådde så bra, och därför tycker jag inte att du skall sitta ensam med dina tankar. Jag tog i ditt meddelande bort beskrivningen av hur du tränar, eftersom det mycket väl kan fungera som en trigger för andra som läser din fråga.
Du skriver att du mår bra så länge du följer dina egna regeler, men att det påverkar ditt humör och att du blir stressad och galen om någonting kommer i vägen för dina planer, ocg det hör inte heller till det vanliga. Alla människor har säkert nån form av regler som de lever enligt och som ger dem en "plan", men de flesta blir inte upprörda om planerna rubbas utan kan hantera det utan att få ångest.
Jag tycker att du skall ta kontakt med Fredrikakliniken. Där har man erfarenhet av att behandla ätstörningar, och man kan ta kontakt oavsett var i landet man bor. De kan säkert hjälpa dig att reda ut din situation och ge dig hjälp med de saker du behöver hjälp.
Kram
Tessi