Hemorrojder?
12.01.2019
Hej decibel.
Jag har ett lite pinsamt problem som jag tror kan vara hemorrojder.
Vid min analöppning har det dykt upp en liten "bula". Det gör inte ont, den känns lite gummiaktig och den är hudfärgad. Vad jag har förstått så brukar man ha blodig avföring om man har hemorrojder, men jag har inte haft något sådant symptom. Det enda jag har märkt av är att efter att jag haft förstoppning så har det kliat runt öppningen, men jag har bara antagit att det varit pga wc-pappret.
Jag upptäckte "bulan" för någon vecka sedan men har ingen aning om hur länge den varit där.
Vad tror ni det kan vara? Vart ska jag vända mig för vård? Osäker tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.01.2019
Hej.
Ja, jag tycker att det låter som en hemorrojd. Inget speciellt pinsamt med det faktiskt, utan ganska vanligt - också bland unga personer.
Om du inte upplever smärta eller några andra symtom av den så behöver du inte göra någonting alls. En hemorrojd är som ett litet åderbråck, som är vanligt just om man ofta har förstoppning och måste krysta mycket på toaletten. Beroende på var hemorrojderna sitter så kan symtomen vara olika, om de sitter på insidan av ändtarmen, i slemhinnan, så blöder de lätt, men alla hemorrojder blöder inte.
Det du skall börja med är att försöka undvika förstoppning. Drick mer vätska och ät mer fibrer för att mjuka upp tarminnehållet. Det finns också mediciner man kan ta till om man har väldiga problem, men i bästa fall kan man ändra på saken genom att ändra på sin kost, t.ex. äta mer mörkt bröd, mer grönsaker och mer frukt.
Oftast försvinner hemorrojderna av sig själv bara man undviker t.ex. att krysta så mycket, så du behöver i nuläget inte göra någonting alls om du inte vill det. På apoteket kan man även köpa en salva som heter Sheriproct Neo som man kan smärja med om man upplever klåda eller smärta vid ändtarmsöppningen. Men om hemorrojden inte skulle försvinna, eller om du vill kolla upp att det säkert är det som är problemet så kan du givetvis vända dig till en läkare eller till din skolhälsovårdare. Det är som sagt ingenting man behöver skämmas över, sjukvårdspersonal talar om hemorrojder nästan alla dagar.
Kram
Tessi