hemskt hår
03.03.2015
Hej decibel! Mitt hår är vääldigt skört och tunt just nu. Har varit så ända sedan hösten. Vet inte vad som har hänt med det. Jag har slutat använda värme på håret (Förutom ibland) och så har jag läst att man ska duscha sällan. Varför? Iaf så tänkte jag börja duscha typ 2 ggr per vecka. Men nu till min fråga. Jag tränar ganska mycket, nästan varje dag, så hur gör jag med håret då? (Kan jag duscha det lika sällan iallafall?)
Och hur ska man sova med sitt hår på natten? Ihopsatt eller löst?
Väntar på svar!
Puss&kram En tjej med problem

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.03.2015
Hejsan!
Ibland kan man känna att håret är i dåligt skick, det kan förståss bero på många olika saker, vilket gör det svårt att sätta fingret på exakt vad.
Vintertid lider nog våra skandinaviska hår en aning. Vi har det kallt och torrt, växlande temperaturer, regn och blåst om vart annat. Det är såna saker som och bidrar till problem med hår och hårbotten.
Återigen är det fukten som behövs; balsam, inpackningar, leave-in produkter. Optimalt vore det att tvätta håret varannan dag, ca 3 ggr i veckan.
Tränar du och svettas mycket är det inte heller bra för hårbotten att smutsen lämnar där på övertid. Det finns produkter som innehåller 70% vårdande ämnen / 30% tvättaktiva ämnen, just för dem som tvättar ofta. Kanske nåt sånt skulle passa dig varannan tvätt?
Så lite belastning på håret som möjligt, sov med det löst, byt till mjukare hårband t.ex. Invisibobble och klipp bort det det torra.
Kom ihåg också att ett friskt hår kommer inifrån, ät nyttigt och vitaminrikt.
Mvh Hairhouse tjejerna!