Hhjjj
19.04.2019
Hej, jag har haft oskyddat sex med min flickvän, och fått små röda prickar under ollonet, ungefär 1 timme efter samlaget upptäckte vi det. Är det nån könssjukdom eller bara nån slags infektion?. Det gör varken ont eller kliar, och har ingen könssjukdom, för det Har hon tagit prover på. Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.04.2019
Hej,
Det är inte nödvändigtvis någonting så "allvarligt" som en infektion, utan kan helt enkelt vara bara en reaktion på sexet också, beroende på hur länge och/eller intensivt ni höll på. Tvätta med vanligt vatten och följ med, min gissning är att prickarna kommer att försvinna av sig själv på ett par dagar. OM de skulle börja klia eller göra ont, eller om de börjar dyka upp ofta så kan man kolla upp saken, men om ni (hon) har testat sig så borde det ju inte heller vara en könssjukdom.
Det finns ju könssjukdomar som det inte går att testa för, t.ex. herpes. Men om det var herpes så skulle prickarna sannolikt göra ont eller svida - och då finns det inte heller speciellt mycket man kan göra åt saken eftersom det inte finns någon behandling för det.
Följ med helt enkelt och ta kontakt med en läkare vid behov.
Kram
Tessi