hjäälp
28.09.2015
Hej. Alltså jag förstår inte, vad ska man äta för att inte vara så lös och "orolig" i magen? Har läst att protein, men kan ju inte bara ta fram en köttbit och gnaga på den, haha. :'D
Sen ska man tydligen äta fibrer också, men då blir man (åtm jag) ju jättelös i magen. Så jag förstår inte, vad ska jag äta?! Orkar inte gå på wc hela tiden :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.09.2015
Hej.
Jaa du, om jag kunde ge dig ett exakt svar på vad du skall äta så skulle jag göra det, men tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Jag antar att du har fått höra det flera gånger att du har "känslig mage", vilket jag tycker är nästan den värsta svordom som finns. Men den tragiska sanningen är den att alla människors magar fungerar olika, och det som en person blir lös i magen av kanske inte fungerar likadant på någon annan.
Vi blir hela tiden bombarderade med "bra tips" på vad vi skall äta för att uppnå än det ena än det andra. Många har precis som du hört att man skall äta fibrer för att magen mår bra av det, och sedan blir de förvånade då det inte ger önskat resultat. Men för många fungerar det precis som för dig - mycket fibrer (mörkt bröd, grönsaker) leder till att man får lös mage, och då tycker jag inte att man skall fortsätta äta det utan ha paus med de fiberrikaste produkterna så att magen får lugna sig lite.
Det jag först och främst undrar är om du har varit på någon läkarundersökning för dina magproblem? Det skulle säkert vara bra att träffa en läkare och få tala igenom problemet och vid behov ta olika lab.prover. Du skriver att du är trött på att gå på wc hela tiden, så jag antar att det har pågått en tid? Har du testat lämna bort laktos? För många människor visar inte laktosbelastningsproven någonting så det kan löna sig att testa äta laktosfri mat i några veckor och se om det hjälper. Detsamma gäller gluten. Gluten är lite mer utmanande att lämna bort men inte alls omöjligt det heller eftersom nästan all mat man kan tänka sig har glutenfria motsvarigheter i dagens läge. Så beroende på hur trött du är på dina problem så är det definitivt värt ett försök.
Så vet jag ju inte vad du har för vanor i allmänhet, men rökning är ett absolut no-no om man har magproblem eftersom det irriterar hela kroppen. Så om du röker så tycker jag att du skall sluta genast, och redan om några dagar kommer du att märka att du mår bättre. (och även om du inte skulle märka det så mår du bättre av att vara utan tobak. Det är 100% säkert)
Som jag skrev tidigare så är det väldigt individuellt vad den egna magen klarar av, så ganska långt måste man tyvärr själv försöka ta reda på vad det är som funkar för dig. T.ex. ost och vitt bröd (bröd av vetemjöl, eftersom det innehåller så lite fibrer som möjligt) är sånt som människor brukar få hård mage av, så det kan hjälpa till att lugna läget. Men däremot funkar ju inte vetemjöl om diarrén beror på glutenintolerans, så det är inget lätt mysterium att lösa.
Så mitt förslag är nu att du skall försöka hitta en läkare som vill ta tag i saken och utreda problemet. Ibland tar det länge att hitta "felet" och även om det känns frustrerande så är det viktigt att du försöker hålla humöret uppe och kämpa vidare. Idag vet man att magproblem har en ganska tydlig koppling till depression, så var uppmärksam på hur du mår och be om hjälp om det känns tungt.
Många kramar!
Tessi