HJÄLP!
21.04.2016
Hejsan, är jätte orolig över att jag är gravid. Hade mens senast kring 18-20:de mars någon gång, min kille och jag hade skyddat sex(kondom) , men han kom inte inne i mig utan utanför, och sedan stoppade han sina fingrar inuti mej. Nu är jag rädd att jag är gravid ifall han skulle ha haft sperma på fingrarna? Det är idag 22.4 och mensen har inte ännu kommit.
fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.04.2016
Hej.
Jag tror inte att du behöver vara orolig. Det är väldigt osannolikt att du skulle ha blivit gravid genom att din kille har överfört sperma från sig till dig med sina fingrar.
Om vi tänker på saken tvärtom, att ni verkligen FÖRSÖKTE bli gravida, så skulle jag rekommendera att ni först och främst hade sex vid ägglossning (vilket vi ju inte vet nu om du hade då "överföringen" skedde.) och för det andra skulle jag nog uppmana er att ha sex utan kondom och att han skall komma inuti dig för att du skall ha maximala möjligheter att bli gravid.
Det är helt enkelt inte så lätt att bli gravid. Spermierna är inga övernaturliga supersimmare. Spermierna vill ha det fuktigt hela tiden och tycker inte om smuts. Antagligen skulle de små simmarna bli svaga och dö ganska snabbt på din killes hand, och med tanke på att slidan är det farligaste tänkabara stället för spermierna att vistas på (eftersom slidan har så surt pH-värde och spermierna är så basiska).
Så vet du vad, jag tror inte alls att du behöver bekymra dig. Mensen kommer nog. Om den inte har kommit ännu om en vecka så kan du testa dig, men annars skulle mitt råd vara att inte fundera så mycket på saken utan istället njuta av våren och kärleken :)
Kram
Tessi