Hjälp med att ta sig ur ätstörningstankar
12.03.2016
Hej! Jag undrar vart man kan vända sig om man vill ha hjälp med att ta sig ur sina ätstörningstankar. För flera år sedan gick jag till ätstörningspoliklinken i Jakobstad några gånger när jag visade tecken på anorexi, men jag blev aldrig riktigt sjuk i det så jag fortsatte inte. Sedan dess har det gått upp och ner, jag varvar mellan perioder av överätning och väldigt strikt kost. Jag vet att mina tankar kring maten inte är hälsosamma och har aldrig varit det men jag vet inte hur jag ska ta mig ur det och få ett normalt förhållande till maten. Finns det hjälp att få trots att det gäller endast tankar, i så fall varifrån? Jag är inte underviktig och jag har ingen definierad ätstörning, jag vet bara att jag mår väldigt dåligt över hur jag förhåller mig till kosten och jag skulle gärna vilja må bra efter många år i ätstörningens grepp.
Tack på förhand! En som vill njuta av livet

Ungdomsinformatören Sanna svarar
15.03.2016
Hej, till dig som vill njuta av livet <3
Jag tycker helt klart att du ska ta kontkt till Fredrika klinken i Jakobstad. Vi har ju gjort ett Decibel besöker dit och du kan läsa mera om vårt besök HÄR. en ätströningen behöver inte bara handla om att man är underviktig eller kanske hetsäter eller något annat, det kan lika gärna handla om olika tankar och känslor kring och om mat. På Fredrika klinken kan man få hjälp med just exakt sånt som du skulle behöva. Tveka inte utan ta kontakt dit nu genast :)
Du kan också läsa mera på våra informationssidor, kolla HÄR.
Hör jätte gärna av dig hit igen, vi stöder så mycket vi kan <3
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna