Hjälp mig NU!
15.07.2014
Hej!
Nu har jag en längre tid mått dåligt, jag tror att jag lider av ätstörningstankar, ganska myvket kretsar kring vikt, mat, träning. Har en vilja att gå ner i vikt, så till den milda grad att jag luckats gå ner till 48kg från 58kg på en månad och är 18 år och 168cm. Jag vet att jag tänker förbjudna tankar, eller är det jag, ja vet int. Det känns som om jag på nåvis är två personer lite kluven. Dessutom ser jag saker som inte stämmer jar hallucinaationer jag hör röster, å ser hemska saker, igår hörde jag att katten blev påkörd men de stämde inte, å dagen innan. hörde och såg jag någon skjuta mot mig men det stämde inte heller. Hjälp mig jag psykisk sjuk jag har ätstörningar o shizofreni - vill så inte söka hjälp, bill bara bort från världen o sitta inlåst!
Angelica
Praktikant vid Decibel Angelica svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
17.07.2014
Hej vännen!
Oj fina, det här låter inte alls bra. Ditt mående verkar ha gått neråt ganska hastigt, du har snabbt gått ner i vikt och därtill ser och hör du saker som inte finns. Vännen, du behöver hjälp och du behöver hjälp snabbt!!!
Vi förstår att din första reaktion är att vilja sitta inlåst och aldrig mera komma ut. Det känns på nåt sätt tryggare, att bara stänga ut sig från världen. Låtsas som om ingenting finns. Sopa allt under mattan. Men ingenting blir bättre av att man reagerar på det sättet, problemen försvinner inte. Det här skriver vi inte för att på något sätt vara elaka, det är tyvärr bara så det fungerar. Och du är värd så mycket mer än det. Du ska inte alls bort från världen, du ska bara bort från ditt illamående! Det klarar du av, du klarade ju av att skriva hit, eller hur? Det är en jättebra början!
Du vill inte söka hjälp, varför känns det så? Vet du, det finns jättehärliga människor där ute som vill hjälpa just dig. Du ska inte gå igenom det här själv. Precis som att bilar ibland behöver repareras och fixas till så behöver också människor det. Det är inget konstigt med det alls. Och samhället har ställt det så fint att det faktiskt finns en massa hjälp att få! Du vågar.
Gumman, ta nu kontakt med någon som kan hjälpa dig. Åk till din närmaste hälsocentral och se till att du får hjälp. Vet dina föräldrar om det här, eller nån kompis? Börja med att berätta åt någon av dem. Vi vet hur tufft och omöjligt det kan kännas, men vännen, du behöver inte ha det så här jobbigt. Det finns människor i din närhet som kan hjälpa dig, bara du vågar ta det steget. Berätta för någon och be dem komma med dig till tex hälsocentralen. Ge dig inte förrän du fått hjälp!!
Nu är det ju tyvärr många hjälpinstanser som är stängda under sommaren, men du har nog all möjlighet att hitta nån som hjälper dig ändå. Gå igenom våra hjälpsidor, kolla Psykporten för unga och se vart du kan vända dig i din kommun. Ett alternativ är också att du mejlar Fredrikakliniken eller Ätstörningskliniken i Karleby. Fast exakt samma text som du skrev åt oss. Eller om det blir riktigt akut, ring akutpsykiatriska polikliniken vid Vasa centralsjukhus. Nummern dit är 040 516 2174. Där finns det alltid någon på plats, hela dygnet, som svarar och kan hjälpa.
Vännen, gå igenom alla våra hjälpsidor och kontakta någon. Mejla eller ring eller åk till plats och ställe. Kan du lova oss det?
Sen är tyvärr också vår ljuvliga expert Ira på semester just nu, som kan det här med ätstörningar, men hon har svarat på många frågor åt oss om det tidigare. Läs gärna igenom hennes svar på tidigare frågor, sök bara på Ira i stora sökfönstret på sajten. Kanske du hittar några tröstande och peppande ord, eller något som stämmer in på dej också i de svaren? <3
Hör gärna av dej igen och berätta hur det går. Vi tänker på dej!!!
Kramar i mängder och massor och STYRKA, du klarar av att söka hjälpen du förtjänar!!!!!
hälsar storasyster/sommarjobbare Angelica och ungdomsinformatören Sanna