Hjälp mig Snälla med sömnen!
15.07.2014
Så himla problem med sömnen, det är så frustrerande. Alltså jag e 14 snart 15 år o ja sover påriktigt max 5,6 h per natt de e allt för lite jag e så trött så trött. Jag vill ju vara duktig o smart o växa som alla andra ungdomar men Nehhe sömnen sätter stop. påriktigt kan jag int sova, vet int va de e. Eno rädd mörker åså men ja har nattlampa o ja är inte skrämd av mörkret då. har före fönstren, har bra säng, kudde. Int vet ja va dehär e, vill bara somna i mammas o pappas säng för där somnar man alltid. Kan nämna att jag har en skilld säng där, för när det blir riktogt jobbigt går jag dit, de e egentligen min lillabrors men han sover i eget rum på vinden. Usch jah måst få hjälp

Ungdomsinformatören Lena svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
17.07.2014
Hej!
Äschdå, vad tråkigt att du har det så jobbigt med sömnen. :( Och du har helt rätt i att 5-6 timmar är alldeles för lite för någon i växande ålder, eftersom sömnen nog är en viktig del för att vi ska må bra och också utvecklas och växa. Du berättar inte desto vidare om det är insomnandet du har problem med eller vaknar du kanske mitt i natten och inte kan somna om..?
Om du har svårt att somna på kvällarna kan du först och främst prova på vissa saker. Använder du dator/mobil eller kollar du på tv just innan du skall somna? Det ska man helst inte göra, eftersom de får dig att gå upp i varv och gör det svårare att somna. Detta är en av de vanligaste orsakerna till att man inte somnar om kvällarna, men här har vi samlat flera andra knep om man har svårt att somna, kolla även dem. Kanske sömnproblemen också i detta skede pågått så länge att de blivit ett stressmoment för dig? Att du stressar redan på förhand för att inte kunna somna, vilket definitivt gör det ännu svårare. Läs igenom och prova på våra hjärnavslappningstips - de kan göra det lättare att somna om kvällarna. Att ligga och lyssna på en ljudbok (inte nån rysare då, förstås) kan vara ganska avslappnande och skönt. Du får höra en berättelse men behöver inte hålla i boken eller läsa själv utan bara ligga skönt och njuta och slappna av och på sätt kanske lättare hitta sömnen, kan vara värt ett försök :)
Du skriver också att du upplever ångest som hänger ihop med mörker och att sova ensam. Har du funderat över VARFÖR du är så rädd för mörkret/att sova ensam? Har något hänt i samband med dessa saker som kan påverka dig ännu i dag? Det skulle vara viktigt att få reda på vad som ligger bakom rädslan för att du kunde bli av med den.
Det är mycket vanligt att känslan av trygghet finns just hos föräldrarna och därför är det säkert så att du lätt kan slappna av och somna i deras säng/rum. Du säger att extrasängen är där för när det blir riktigt jobbigt - när är det då? Vad är det som gör att det blir så svårt att somna att du känner att du måste gå till dina föräldrars rum? Försök fundera på vad det är som gör att det känns extra jobbigt. Som sagt så är förståelsen en viktig del av processen att övervinna något som känns svårt.
Den bästa lösningen skulle kanske vara terapi mot din mörkerrädsla och rädsla för att sova ensam? Du har säkert (hoppeligen) berättat om dina rädslor för dina föräldrar? Om inte, ska du nog genast göra det. Men om du redan gjort det kunde ni kanske nu tillsammans söka hjälp för dina sömnsvårigheter, tex genom att ringa till din hälsocentral, och se vad de säger där. Din mamma kunde kanske ringa och berätta hur det ligger till med sömnen och vilka problem du har i samband med att sova.
Du ska veta att du definitivt inte är ensam om detta - det är ett vanligt "problem" för barn i alla åldrar att man är rädd för att sova/somna. Rädslorna brukar hänga samman med att man utvecklas och oftast går de nog över av sig själva. I vissa fall behöver man kanske lite hjälp för att komma över rädslorna, men som sagt finns det hjälp att få, ingen ska behöva lida av sådant som går att "fixa".
Du ska veta att det är helt okej att vara rädd, det är inget fel på dig. Men rädslan får ändå inte ta över eller begränsa ditt liv. Då är det dags att göra något åt den. Så snälla, ta kontakt med en terapeut och prata om hur det känns. Eller prata åtminstone först ordentligt med dina föräldrar om hur dåligt du sover och rädslorna du känner när du ska gå och lägga dig. Kom också ihåg att situationen kan bli bättre och du kan slippa rädslan, men du kanske behöver lite hjälp för att göra det. Att prata om rädslorna är första steget.
Sköt om dig!
Hälsar ungdomsinformatören Lena och sommarjobbaren/storasystern Angelica
ps. läs gärna svaret på en liknande fråga här.