Hjärtfel??
15.06.2016
Hej
Ett flertal gånger har det kännts som om någon skulle antingen trycka hårt på bröstkorgen eller liksom hålla i och dra min bröstkorg ner. Och ibland har det huggit till i min vänstra sida om bröstkorgen, kan det bero på något slags hjärtfel? Det finns hjärtproblem i släkten, och känner mig därför orolig när jag ofta rör mig i skog och mark och känner hur det tar i bröstkorgen... Borde jag söka mig till en läkare?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.06.2016
Hej,
Jag tycker att du skall tala med en hälsovårdare eller en läkare om saken. Antagligen är den "bröstsmärta" som du känner helt normal och "godartad". Det är inte alls ovanligt att man känner av att det hugger till i bröstet ibland eller spänner i bröstkorgen. Oftast beror det ändå på musklerna i bröstkorgen och har ingenting med hjärtat att göra.
Jag vet ju inte hur ofta du känner av det, hur länge det håller i sig eller i vilka situationer det känns. Är det t.ex. så att det alltid börjar sticka då du anstränger dig eller kan huggen komma när som helst? Som sagt, i de allra flesta fall beror smärtan på helt andra saker, men med take på att du skriver att ni har hjärtproblem i släkten så tycker jag ändå att det skulle löna sig att kolla upp saken.
Antagligen skulle en läkare komma ganska långt bara med att lyssna på ditt hjärta och ta en hjärtfilm (ekg). Om det för tillfället är ganska lugnt så kanske du kan vänta tills i höst då du kommer tillbaka till skolan och kan tala med din skolhälsovårdare, men om det känns som att du inte vill vänta, om du är väldigt orolig eller om symtomen har blivit värre så tycker jag att du skall ringa till hvc och tala med dem.
Det är alltid bättre att tala med en läkare en gång för mycket eller"i onödan" än att man gör det en gång för lite. Du har ju inget att förlora på det och efter det kan du antagligen vara lugnare.
Kram
Tessi