HPV vaccin
17.01.2016
Hej! Jag har nu en fråga som ja tror många flickor funderar på. Dethär HPV vaccinet mot livmoderhalscancer.
Jag har ännu inte vaccinerat mig men jag vet dock en hel del i min umgängeskrets som har. Min mamma tycker dock inte att jag borde vaccinera mig pga allt det har stått om just det vaccinet. Om att man kan bli förlamad liknande. Hon anser att eftersom man inte vaccinerat förr borde det nog inte vara någor måste nu hellär.
Men jag känner mig ändå ganska bekymmrad och tycker till en del att eftersom det finns ett vaccin som skulle kunna se till så jag inte får just cancer och till en del att det känns likadant som mamma skrämmande och läskigt när man läser om alla biverkningar. Jag vet att man får vaccinet gratis tills man är 18 men jag skulle ändå vilja börja bestämma mig.
Så nu skulle jag vilja fråga ifall ni skulle kunna sammanställa lite fakta om just det vaccin mot hpv som ges till flickor i finland. är det samma som i de länder där de gått ut och inte rekommenderat att man ska ta det? Och hur många allvarliga biverkningar hos personer har faktiskt kommit upp k Finland? Vet man hur många som fått allvarliga biverkningar?
Och om ni skulle bestämma vad skulle ni rekommendera? Ska man ta eller inte? Jag är riktigt vilse i allt detta.
Och hur smittar egentligen hpv viruset och leder det alltid till cancer?
Är det stor risk att smittas i finland?
Tack så jättemycket på förhand!!! Flickan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.01.2016
Hej.
Jaa-a.. det här med vaccinationer är ett väldigt känsligt ämne här i svenska österbotten just nu, och ju mer det ropas om saken desto svårare blir det att få någon egentlig uppfattning om vad som sist och slutligen är sant i debatten. Det finns tonvis med olika artiklar och blogginlägg som talar både för och emot HPV-vaccinationer och det kan vara svårt för vem som helst att veta vem man skall tro på eftersom de kan låta väldigt övertygande, trots att långt ifrån alla baserar sig på vetenskap eller fakta.
HPV är alltså en förkortning av Humant Papillom Virus, som är ett jättevanligt virus, som finns i över 100 olika sorter. Vissa sorter orsakar vårtor på händer och fötter, medan andra sorter kan orsaka vårtor i underlivet (kondylom). Det finns också sorter som kan orsaka cellförändringar i slidan och livmoderhalsen, och det är dessa cellförändringar som är förstadiet till cancer, som man försöker undvika genom att vaccinera sig mot hpv.
Vaccinet som används i Finland (Cervarix) ger med andra ord inte skydd mot alla former av hpv. Du kan fortfarande få vårtor på händer och fötter o.s.v. men vaccinet ger ett gott skydd mot hpv typ 16 och 18, vilket är de typer som orsakar cellförändringar i underlivet.
Din mamma har ju helt rätt i att man inte förr har vaccinerat mot detta - och då kunde man kanske tänka att det inte behövs nu heller. Men den trista sanningen är också att människor i Finland har sex på ett helt annat sätt idag än förr, och att den formen av hpv som sprids som en könssjukdom därför sprids på ett helt annat sätt idag än tidigare. Livmoderhalscancer blir också vanligare hela tiden, och det är en av de cancerformer som orsakar flest dödsfall bland kvinnor. Så om man kunde stoppa HPV typ 16 och 18 så kunde man stoppa de cellförändringarna som kan ge upphov till dessa former av cancer. Men det är naturligtvis svårt för vem som helst att tänka så långt framåt - att man tar ett vaccin nu som skall förhindra någonting som kommer att ske väldigt långt i framtiden.
Det finna massor massor massor av skrämselpropaganda mot att vaccinera sig mot HPV. Man skrämmer folk med allt från förlamning till barnlöshet. De flesta av ryktena handlar om ett helt annat vaccin än det som ges här, och inte heller i det fallet har man kunnat bevisa att vaccinet skulle ha orsakat hemskheterna. Gardasil (det vaccin som ges mot HPV t.ex. i USA) har getts åt över 36 miljoner kvinnor, så det är ganska självklart att någon av de kvinnorna säkert har råkat ut för någonting konstigt veckorna efter vaccination - men det handlar mer on sammanträffanden än om att det skulle kunna kopplas till vaccinet.
Det man alltid måste komma ihåg då det gäller vilken undersökning som helst är VEM det är som utför undersökningen. Om det är de som tillverkar vaccinet så kan man ju vara ganska säker på att de försöker belysa saken från sitt håll - medan om det är en vaccinationskritisk undersökning så belyser de säkert saken från ett annat håll. En oberoende undersökning tar inte ställning varken för eller emot utan undersöker endast själva saken. Det är ju inte alltid lätt att veta vem som har gjort undersökningarna då man läser någon artikel, men det lönar sig att komma ihåg att även om statistik och siffror kan låta hemskt övertygande så berättar de inte alltid sanningen.
Men i Finland är det alltså Cervarix som ges. Man rekommenderar att det ges till flickor i åldern 9-14, men det kan ju även ges åt äldre tjejer. Det bör dock ges innan man har blivit sexuellt aktiv eftersom risken annars är väldigt stor att man redan har smittats med hpv eftersom det ju är så vanligt. (MEN,  HPV i sig innebär ju inte att man har eller får cancer, men hpv typ 16 och 18 KAN orsaka de cellförändringar som KAN orsaka cancer.)
De vanligaste biverkningarna är ömhet på stickstället, rodnad, huvudvärk, muskelvärk, feber och illamående. Men som med vilken vaccination som helst så finns det vissa som inte får någon biverkning alls och vissa känner sig riktigt svaga efteråt. Några allvarliga biverkningar har ändå inte rapporterats i Finland. Så det finns ingen orsak att tro på ryktena om att man kommer att bli förlamad eller blind eller tappa minnet p.g.a. vaccinet eftersom det inte har hänt en enda tjej i vårt land.
Det blir alltid väldigt starka känslor då det handlar om vaccinationer. Jag brukar (som i de flesta debatter) tycka att det är tomma tunnor som skramlar mest, d.v.s. att det är de som sitter på minst faktakunskap som ropar mest och har den mest högljudda propagandan. Du frågar vad vår åsikt här på decibel är. Vissa av oss anser att det är lite överdrivet att vaccinera alla flickor eftersom livmoderhalscancer trots allt inte drabbar så många. Medan min personliga åsikt är för vaccination. Med den information jag har idag skulle jag vilja att min dotter tog vaccinet.
Ett långt svar, som inte nödvändigtvis gör dig det minsta klokare :) Jag tycker att du gör alldeles rätt som försöker ta reda på mer fakta och inte bara följer strömmen. Lyssna på dig själv och fatta ett beslut som DU känner dig nöjd med. Då väljer du ju rätt oavsett vad du väljer.
Kram
Tessi