Hur länge är det normalt att kunna hålla sig som vuxen?
08.01.2019
Hej! Jag är 23 år och förra veckan hände något jättejobbigt, jag bajsade på mig. Nu är jag orolig att det är något fel på mina muskler.
Ursäkta om det här blir väldigt äckligt, för jag måste berätta ingående hur det kändes för att ni ska kunna svara. Först och främst tror jag att jag vet vad det berodde på, jag hade ätit jättemycket mat dagen innan. Men jag har aldrig känt att det tryckt på så här mycket tidigare, det gick verkligen inte att hålla emot. Och nödigheten kom som en blixt från klar himmel, det var som att trycka på en knapp.
VARNING: ÄCKLIG LÄSNING
Ni vet hur man brukar kunna dra tillbaka bajset så att det inte kommer ut? Men jag kunde inte göra det. Jag kunde stoppa det tillfälligt, men varje gång det tryckte på så kom det närmare "öppningen". Jag fick panik för jag stod på bussen och kände liksom hur jag inte kunde hålla mig. Så jag gick av flera stationer för tidigt för att jag var så rädd att det skulle hända bland folk.
Nu hade det gått kanske tio minuter och sedan när jag började gå hemåt tog det inte mer än fem minuter innan jag bajsade på mig. Det var helt omöjligt att hålla sig, och det var så mycket att det inte fick plats i trosorna utan kom ut i byxorna också. Jag fick en till chock när jag skulle göra rent allting hemma och fick se hur mycket det var. Det var liksom groteskt mycket, ursäkta superäckligt nu men det var som två tennisbollar typ.
Det var ingen som upptäckte i alla fall. Jag kom hem och då var jag ensam hemma och kunde fixa allting och slänga kläderna så att mamma och pappa inte upptäckte. Men jag är rädd att det är något fel på mig nu, så jag har två frågor till er:
1) Hur länge är det normalt att kunna hålla sig som vuxen innan man bajsar på sig, om man är superbajsnödig?
2) Hur mycket avföring får egentligen plats i tarmarna?
Jag vill inte gå till doktorn och säga "hej, jag bajsade på mig är det fel på mina muskler?". Fatta hur pinsamt det skulle vara att erkänna för någon!! Så ni kanske kan svara först så jag får vara anonym. Hon som inte kunde hålla sig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.01.2019
Hej.
Jag förstår att du tycker att det är både jobbigt och pinsamt det som hände, och jag är ledsen att du måste uppleva det. Men det är ingenting du behöver be om ursäkt för. Du hade inte kontroll över det och det var inte avsiktligt. Och precis som vårdpersonal på de flesta andra ställen så är jag inte så känslig, så du behöver inte oroa dig över att det du skriver skulle upplevas som stötande. Ingen fara - på riktigt.
Det som hände var inte onormalt och det betyder inte att någonting nödvändigtvis skulle vara fel på dig. Visst finns det fall där muskulaturen i ringmusklerna är försvagad och då kan det vara svårare att hålla tillbaka avföring, MEN det kan också hända vem som helst utan att man kan förhindra det. Jag skall förklara hur det fungerar.
I ändtarmen finns det två ringmuskler. En inre och en yttre. Den inre sitter högre upp, och den yttre är själva ändtarmsöppningen. Den inre ringmuskeln är inte viljestyrd utan reagerar reflexmässigt på tryck, så att då det kommer avföring ner i tarmen och trycker mot den så skickas en signal till hjärnan om att "Nu är det dags att söka en toalett". Om man inte då har en toa tillgänglig så stannar systemet för en stund och väntar. Men avföringen försvinner ju ingen stans, så om en stund kommer det att "knacka på" igen, denna gång kraftigare (också för att mer avföring packar på.). Det är därför det ibland kan kännas som att nödigheten "går över", men det beror till stor del på hur mycket avföring det finns i tarmen. Om det bara fortsätter att pressas mer avföring mot den inre ringmuskeln så kommer den förr eller senare att slappna av av trycket och släppa förbi avföringen. Då finns bara den yttre ringmuskeln kvar.
Den yttre ringmuskeln är delvis viljestyrd. Vi kan alltså välja att knipa ihop eller slappna av den. Men också här handlar det om vilket tryck den utsätts för. Om trycket är hårt och konstant så kommer den förr eller senare att "ge efter" och släppa igenom. Det är helt enkelt så den ska fungera, även om det kan kännas opraktiskt.
Så beroende på hur mycket tarminnehåll man har så finns det helt enkelt ingen människa som kan hålla sig i all evighet. Finns det tarminnehåll tillräckligt så kommer det att komma ut. Hur mycket avföring som ryms i tarmarna är svårt att svara på, det beror ju till stor del på hur mycket man har ätit och vad man har ätit. Oftast är det inte hela tarmen som töms på en gång utan endast det sista avsnittet av den.
På basen av denna ena olycka så tycker jag inte att du skall dra några slutsatser om att någonting är fel. Precis som du skriver så hade du ätit mycket dagen innan, och det du skriver låter inte onormalt även om det var otrevligt och olyckligt. Men OM det skulle hända upprepade gånger (vilket jag inte tror) så skall du inte tveka att diskutera saken med en läkare. Läkare hör om dessa saker väldigt ofta och det finns ingenting onormalt eller generande med att berätta det för en läkare.
Försök att inte tänka för mycket på det som hände, och du behöver inte känna skam över det. Sånt händer faktiskt - det är bara ingen som talar om det.
Kram
Tessi