hur skall man veta att inget har hent om man blivivit sparkad på pungen?
07.06.2016
Hur kan man veta att man kan få barn fast man har blivit sparlad på pungen?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.06.2016
Hej.
Jag tror nog att de flesta killar har fått ett slag eller en spark mot pungen i något skede, och det är ganska sällan det brukar leda till problem efteråt. Om Det skulle vara så att det var stor risk för att man efteråt inte kan producera spermier så tror jag att naturen skulle ha tänkt ut ett bättre gömställe för spermierna än en påse utanpå kroppen.
Om det är så att du nu har fått en spark mot pungen som var speciellt kraftig, så att det både direkt efter sparken, och ännu efteråt orsakat ömhet, så kanske du skulle kontakta en läkare. En läkare kan vid behov lägga en remiss till prov där man kan kontrollera spermieproduktionen. Men med tanke på din ålder så är det kanske inte så sannolikt att det skulle kollas upp i detta skede, om det inte finns tungt vägande skäl att göra det. Det är ju knappast så att du för tillfället försöker bli pappa.
Så om det är så att du har blivit sparkad i pungen men inte har haft speciellt ont en längre tid efteråt så kan du nog vara lugn. Men om det t.ex. kommit blod med urinen, eller du upplever att någonting känns annorlunda i testiklarna, eller om värken höll i sig i mer än ett par dagar så skall du ringa och boka en läkartid vid hvc så att hen får undersöka dig.
Kram
Tessi