hydrokortison
28.07.2016
Hej, jag har använt hydrokortison salva mot eksem i ansiktet i ca 3 dagar nu. Så nu undrar jag hur länge jag ska fortsätta. Har läst något om att den gör huden tunnare eller så. Men vet inte om det stämmer.. Vet inte heller vad det är för eksem. Anonym

Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.07.2016
Hejsan, du har alldeles rätt i att kortison gör huden tunnare om man använder under en längre tid. Tre dagar är ännu inte så lång tid, egentligen. Men det är bra att du ändå kom att tänka på detta :)
Vilken effekt kortisonet kommer att ha på din hud beror på flera olika saker. Om du har en tunn eller tjock hud, en tunnare lider ju mera än en lite tjockare hud såklart. Hur länge du använder salvan har också betydelse liksom styrkan på salvan, det finns olika starka kortisonpreparat, men om du använt hydrokortison så är det den mildaste.
Om man har svåra eksem blir man tvungen att använda kortison under en längre tid. Lite beroende på styrkan kan man nog använda kortison 2-4 veckor och ibland som sagt var ännu längre. Men då ska det nog vara på läkarordination. Om man är tvungen att använda koritson under längre perioder är det viktigt att hålla paus mellan varven. Då får huden en chans att återhämta sig och reparera sig själv. Om man under lång tid använder starka kortisonpreparat utan att hålla paus kan huden få bestående skador som inte kan repareras.
Vid långvarig kortison behandling brukar man säga att man ska hålla lika lång paus som man använt salvan, alltså om du använt salvan i två veckor ska du också hålla två veckors paus.
När man anänder kortisonpreparat är det viktigt att man skyddar sig noga i solen.
Om du inte vet vad det är för eksem du har så skulle jag nog råda dig att gå och visa upp dig till ditt eget Hvc. Man ska helst inte börja använda kortisonpreparat på eget bevåg. Det är bättre att först kolla upp vad eksemen kan bero på så kan de på Hvc också säga vilken salva du ska använda, så att du inte använder en som inte gör dina eksem bättre utan i värsta fall sämre.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna med hjälp av sjukvårdare.
.