jag vill sjunga!
06.11.2013
Hejssnan, jag är en kille på 15 vintrar som har ett litet problem. Jag älskar att sjunga och har alltid gjort det, men min röst har nu i strax över ett halvår varit hes och svag. Beror troligen att jag har kommit ur måbrottet.. men det börjar vara en stund sen. Så nu skulle jag vilja ha lite tips om hur jag ska göra för att träna och vårda upp rösten igen! Jag skulle nog kunna täbkas åka till nån sång-expert men mina föräldrar tycker att det är onödigt. Men jag skulle nog försöka ändå för det är verkligen det här jag vill!! Tack på förhand! :)
toffxD

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
13.11.2013
Hej!
Oj, nu råkar vi faktiskt inte ha någon sångutbildad i vårt expert-nätverk (känner flera artister, men är inte säkra på hur utbildade de är). Borde hitta en sådan. Men hursomhelst så har vi lite tips på vart du kan vända dig. Se, det skulle faktiskt vara bra att ha någon som "kontrollerar" att man gör rätt när man övar, så YouTube-videon och liknande är kanske inte så bra, även om sådana finns. Vårt förslag skulle vara att kontakt antingen ett musikinstitut (borde finnas i din grannkommun) eller kommunens medborgar-/vuxeninstitut. Där finns säkert sångpedagoger men troligen också kördirigenter, sånglärare osv som åtminstone kunde ge dig lite tips och råd. Kanske du kunde få åtminstone en privatlektion - det kanske inte ens kostar något? De brukar vara entusiastiska att hjälpa (eftersom de i regel gillar det de sysslar med). Hur är det med skolans musiklärare? Som sagt, bäst vore att någon utbildad tränade med dig, så att du inte förstör mer än du hjälper din röst.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna