Jobbigt värre
07.07.2014
Hej igen Decibel, det är jag som skrev frågan, rubriken vad har jag för fel? Den handlade om den bortsprungna katten som man inte visste om var död/levandes och mitt överdrivna tränande.........
Nåjaa hursomhaver kom ju katten tillbaka helt galet nöjd var jag (a home without a cat its just a house lixom) De va en underbar känsla, han hade ett sår på kinden som nog hade börjat läka ihop. Men nu på fredag, så blev han plötsligt riktigt sjuk så vi hamnade och ta bort katten. Jag sörjer så , eftersom det var MIN katt och har haft honom i 14 år juh. De eså jobbigt att bara inse att han är borta, de enästan så ja ser alla katter utomhus, å söker efter honom när jag kommer hem. kan ej öppna köks garderoben i köket där han hade sin mat utan att bli hysterisk. Det e så jobbigt, men jag förstod ju nog att de sku ha vari djurplågeri att ha honom kvar, så det lät PANG en gång och så är lyckomolekylen, glädjen, de mysiga stunderna ÖVER! Det överdrivna tränase fortsätter å fortsätter. det e som jag nog skulle tagga ner till helgarna men in i veckorna kör ja som en gälning alltså ja jag tycker jag är GALEN!!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
10.07.2014
Hej vännen!
Voj, vi beklagar verkligen sorgen. Vi kan förstå hur det känns, eftersom en av oss är kattägare och den andra hundägare. Vi hoppas att det känns lite bättre nu några dagar efter att du skrev till oss. Sorg är aldrig lätt, men även sorgen bleknar med tiden.
Alltid när det är frågan om husdjur som dött, så uppstår diskussionen om det är bättre att ta ett nytt husdjur direkt eller om det är bättre att vänta en stund. Oftast vet man nog bäst själv, vad man klarar av och vad man behöver. Men vi skulle ändå föreslå att du åtminstone tänkte tanken på att skaffa en ny kattunge. Hur skulle det kännas att ha en ny luden boll av lycka? Om du tar ett annat kön och en annan ras/färg kanske du inte jämför den lika mycket med din förra katt? Kattungar som saknar varma och trygga hem finns det gott om i Österbotten, kolla tex på findit.fi och ställ in för österbotten och använd sökordet kattunge eller kattungar eller kissanpentuja. En snabb check där visade minst 20 annonser och att de kostar allt mellan 0 och 50 euro, men de flesta därikring 10-15 euro. Rätt som det är så väntar din nya Katt på dig i grannkommunen eller liknande. En ljuvlig varelse som kan få dig att tänka på annat än träningen. Vet du, kanske du får mycket mera njutnings-endorfiner i kroppen av att gosa med en liten misse än att träna?
Sedan vill vi ännu en gång uppmuntra dig om att söka hjälp för träningshetsen. Du kan vända dig till Fredrikakliniken även för det, eller Mentalvårdsbyrån. Vännen, du ska inte behöva kämpa alldeles ensam med det här inre tvånget att träna så mycket. Det finns hjälp att få!
Stooooooooooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica