Kan aldrig sluta hetsa
28.12.2013
Hej Decibel!
Jag är inne i en väldigt dålig period just nu och mår så otroligt dåligt över min vikt och utseénde.
I början av året så försökte jag banta(fastän jag aldrig varit överviktig) och gick ner 7 kg, 60 till 53. Det var alltså vad jag vägde just innan sommarlovet och jag kände mig för en gångs skull lika fin som mina kompisar.
Under den tiden jag gick ner så var jag otroligt noga med vad jag åt och räknade varenda kalori och tränade som en tok.
Men sen på sommaren släppte det hela, jag tyckte att jag kunde börja äta lite mera då jag äntligen hade gått ner så mycket. Mitt matintag bara ökade och ökade och denna dag väger jag nästan 60 kg, jag har alltså gått upp allt.
Jag började hetsäta i höstas, det har bara blivit värre och värre och jag får mindre ångest för varje gång. Har absolut inte bulimi för jag bränner inte bort det som jag äter. Vill bara gå ner allt nu igen för jag är verkligen inte nöjd med min kropp, och jag HAR försökt men det går bara inte! Hamnar i samma cirkeln om och om igen.
Har nog aldrig mått såhär dåligt i hela mitt liv och allt känns bara så himla hopplöst, det går bara inte att komma tillbaka till mitt normala beteende OCH gå ner i vikt samtidigt!
Vågar inte heller säga åt mina föräldrar eller nån annan, skulle skämmas så otroligt. Snart ska vi dessutom ha hälsogranskning och är rädd att hälsosystern ska undra vad det är som har hänt mig då jag nu har gått upp allt igen under så kort tid!
Försöker varje dag att äta nyttigt men hamnar bara tillbaka på ruta ett hela tiden!Så snälla hjälp mig bli frisk, vill verkligen inte leva såhär längre! :( Olycklig

Ungdomsinformatören Sanna svarar
31.12.2013
Hej, suck jag vet så väl vad du går genom. Det är ju tyvärr mycket vanligt att man vissa perioder tycker man att allt går så bra och man har sån inspiration att träna och äta bra osv men sen så kommer det ett bakslag då man vräker i sig massor och så far allt man kämpat fram under den bättre perioden. Men det är bara att ta nya tag, fast hur jobbigt det än kan kännas. Om du känner att du behöver eller vill ha hjälp så brukar de flesta gym ha personliga tränare som kan planera ihop ett bra program till dig med både kost och motion. De brukar ta omkring 60,- för att fixa ihop ett sånt program. Jag har kollat upp för en tidigare fråga att det finns där du bor :)
Såklart kan man försöka själv också men det låter som att du lite tappat hoppet och skulle må bra av lite hjälp. Om det skulle komma snö är det ju skidning en av de bästa träningsformerna eftersom det tränar nästan hela kroppen. För att må bra och få resultat ska man satsa på både rätt kost och en träningsform som man gillar och då också orkar fortsätta med. Man kan ju sätta upp små del mål för sig själv. På I Forms sidor hittar du bra träningsprogram, kolla HÄR
Jag håller tummarna för att du hittar tillbaka till inspirationen. Du kan vara lugn att du inte är den första och inte den sista som haft det såhär. Om någon säger nåt på hälsogranskningen, vilket jag inte tror att nån gör, så kan du säga att du haft en svacka men att du nu ska ta nya tag.
Kram från ungdomsinformatören Sanna