Kan inte äta :(
23.01.2016
Hej decibel jag behöver hjälp nu!
Jag har inte ätit på snart en vecka nu. Alltså det går inte. Varje gång jag ska äta så känns det som att jag spyr och direkt jag känner stark lukt av mat så börjar jag må dåligt. Har inte ätit någon bra varm mat på typ 4 dagar har försökt tvinga i mig bröd men det är väldigt svårt. För nån dag sen blödde jag jätte mycket näsblod och idag började jag hosta upp lite blod. Jag känner också av att jag är trött hela tiden var hemma en dag från skolan och jag orkade inte göra nåt tittade bara tv känner mig ännu slö. Har känt att jag börjar smalna av också när jag kollar mig i spegeln och alla byxor känns lösa på mig. Vad ska jag göra?? Vill inte ha såhär. Vill ju inte få typ anorexi eller nåt sånt för jag försöker int ens med det. Annars så brukar jag motionera o träna ofta och brukar äta två varma måltider varje dag + morgonmål och på kvällen före jag sover men nu håller jag upp med att träna o motionera för jag kan inte göra det om jag inte äter! Hjälp mig!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
02.02.2016
Hej kära du
Du har alldeles rätt i att det går inte att vara utan mat i över en vecka. Om du inte redan sökt dig till hjälp så ska du absolut göra det nu. Ta kontakt till skolhälsovårdaren eller en hälsovåradre på ditt Hvc.
Du skriver inte om det är något speciellt som hänt som gjort att du hamnat i den här situationen. Du skriver att du annars brukar tärna och äta två varma måtider per dag pluss annat, i vilket skede ändrades det? Och varför? Försök gå tillbaka i tiden och fundera över var och varför det gick fel. Men jag tror att du behöver få hjälp med att hitta tillbaka till den friska tiden innan allt detta började. Börja med skolhälsovårdaren, därifrån visas du vidare till den vård du behöver.
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna