Kan inte skratta
29.03.2014
Jag har märkt en grej som har pågått i flera månader nu.
Det är nämligen så att jag knappt skrattar längre,det känns nästan som att jag tappat skrattförmågan helt och hållet.Jag får liksom inte till ett riktigt flabb utan det slutar med att jag tvingar ur mig ett misslyckat kostgjort litet stön.
Vad beror det här på? Förr satt jag ju och fnissade konstant åt jaa gud vet vad.
Har jag tappat min humor helt och hållet?
Kan det ha nåt med livssituationen att göra tro?
Är det bra en period och är det normalt?
Känner mig så fruktansvärt tråkig och humorlös bland mina vänner,för jag vill ju bara skratta! haha
Finns det några tips angående det här problemet eller är det något jag bara måste acceptera?
hjääälp L

Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.04.2014
Hej L
Jag tror inte att du tappat din humor. Men ibland i livet så kommer det såna perioder då man inte har lika lätt att skratta. Det kan bero på lite olika saker, just sånt som du räknar upp. Det kan vara något i ens livssituation som gör att man har mycket som tynger eller kanske är extra trött, lite ledsen. Det brukar nog vara övergående, men man kanske måste kämpa lite för att hitta tillbaka till sitt glada jag. Akta så man inte bara börjar se allt i svart, man måste söka det positiva i allt, det negativa kan vara lättare att hitta... Se till att man är utvilad, får tillräckligt med frisk luft och motion och försöka göra roliga saker tillsammans med kompisar, göra sånt som man känner att man får bra energi av. Nu såhär efter en lång och trist vinter är det ganska naturligt att man kan vara lite trött och inte så posititv till allt. Men om man försöker koncentrera sig på att nu kommer våren, nu blir det ljusare och varmare så kanske man kan få upp humöret lite grann. Skäm bort dig själv, gå på bio, se film där hemma nerbäddad i filtar och mys med godis och chips. Eller kanske du gillar att läsa böcker, ta ett varv via Biblioteket och ta ett veckoslut då du frossar i favoritböckerna. Man kan också pigga upp sig själv med lite hemma spa. Fotbad, peeling och mask i ansiktet, om man har badkar så kan det ju bli jättelyxigt. Men det kan det nog lbi utan badkar också :)
Hoppas du hittar något som piggar upp dig så du hittar tillbaka till ditt glada jag!
Hälsar ungdomsinformatören Sanna